• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه طب انتظامی
    • دوره 1395, شماره 20
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه طب انتظامی
    • دوره 1395, شماره 20
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثربخشی مشاوره گروهی بر مبنای نظریه انتخاب بر کاهش اعتیاد به اینترنت

    (ندگان)پدیدآور
    ریاحی, موسی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    852.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: کاربرد تئوری‌ها و الگوهای مشاوره و روان‌درمانی می‌تواند در پیش‌گیری و کاهش انواع گوناگون اعتیاد ازجمله اعتیاد به اینترنت نقش مؤثری را ایفا نمایند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی بر مبنای نظریه انتخاب در کاهش اعتیاد به اینترنت انجام گرفت. مواد و روش‌ها: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‎آموزان که در سال ۱۳۹۳-۱۳۹۲ در دبیرستان‌های عادی شهر ساوه مشغول به تحصیل بودند، شامل می‌شدند. نمونه حاضر در پژوهش از طریق روش نمونه‌گیری در دسترس از بین کلیه دانش‌آموزان که به دلیل اعتیاد به اینترنت به مراکز مشاوره مدرسه شهر ساوه مراجعه کرده بودند، انتخاب شدند. کلیه دانش‌آموزان به پرسش‌نامه اعتیاد به اینترنت کا، اس؛ یانگ (۱۹۹۶) پاسخ دادند. حجم نمونه در این تحقیق را ۳۰ نفر از دانش آموزان پسر که به‌صورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفره کنترل و آزمایش جایگزین شده بودند، تشکیل می‌دادند. گروه آزمایش به مدت هشت جلسه مشاوره گروهی بر مبنای نظریه انتخاب را دریافت کردند اما هیچ آموزشی در مورد گروه کنترل صورت نگرفت. بعد از اتمام دوره آموزش مجدداً هر دو گروه از لحاظ اعتیاد به اینترنت مورد آزمایش قرار گرفتند تا میزان تأثیر جلسات گروه‌درمانی بر کاهش اعتیاد به اینترنت مشخص شود. سپس پس‌آزمون بر روی هر دو گروه اجرا گردید. داده‌های به‌دست‌آمده با شیوه آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاکی از آن بود که بین گروه آزمایش و کنترل در پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود داشته است؛ پس مداخلات مشاوره گروهی بر مبنای نظریه انتخاب بر کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان مؤثر بوده است (۰٫۰۵ > p). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که مداخلات مشاوره گروهی بر مبنای نظریه انتخاب توانسته است اثر معناداری بر کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان بگذارد.
    کلید واژگان
    نظریه انتخاب
    مشاوره گروهی
    اعتیاد به اینترنت

    شماره نشریه
    20
    تاریخ نشر
    2016-12-21
    1395-10-01

    شاپا
    2228-6241
    2383-3483
    URI
    http://pom.jrl.police.ir/article_11820.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/14306

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب