اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش عقاید وسوسهانگیز و لغزش در معتادین در حال ترک آمفتامین
(ندگان)پدیدآور
کیانی, رقیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهداف: اعتیاد به مواد مخدر، یک مشکل فراگیر جهانی است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش عقاید وسوسهانگیز و لغزش در معتادین در حال ترک آمفتامین انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش نیمهآزمایشی در افراد مصرفکننده آمفتامین مراجعهکننده به مراکز درمان سرپایی شهر تبریز در سه ماهه اول سال ۱۳۹۷ انجام شد و ۴۰ نفر به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش ۸ جلسه ۹۰دقیقهای آموزش مبتنی بر ذهنآگاهی دریافت کرد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای عقاید وسوسهانگیز و بازگشت به مصرف مواد استفاده شد و سنجش با آزمون کواریانس چندمتغیره صورت گرفت.
یافتهها: میانگین عقاید وسوسهانگیز در مرحله پسآزمون در گروه آزمایش نسبت به پیشآزمون کاهش داشت و اختلاف میانگین دو گروه در پسآزمون معنیدار بود (۰۰۰۱/۰=p). میانگین لغزش در مرحله پسآزمون در گروه آزمایش نسبت به پیشآزمون کاهش داشت و اختلاف میانگین دو گروه در پسآزمون معنیدار بود (۰۰۰۱/۰=p).
نتیجهگیری: آموزش مبتنی بر ذهنآگاهی بر کاهش عقاید وسوسهانگیز و لغزش در معتادین در حال ترک آمفتامین تاثیر دارد.
کلید واژگان
ذهنآگاهیعقاید وسوسه انگیز
لغزش
آمفتامین
اعتیاد
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
شاپا
2228-62412383-3483




