اثربخشی آموزش مدیریت هیجانات و اعتماد به نفس در کاهش عود مصرفکنندکان مواد افیونی
(ندگان)پدیدآور
خدایی, امنهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت هیجانات و اعتماد به نفس در کاهش عود مصرفکنندگان مواد افیونی در شهر اردبیل انجام شد.
روش: این مطالعه آزمایشی با طرح پیشآزمون/پسآزمون با گروه کنترل در افراد مراجعهکننده به مراکز ترک اعتیاد شهر اردبیل در سال 1394 انجام شد. 40 فرد وابسته به مواد افیونی با توجه به ملاکهای ورود و خروج و اخذ تاییدیههای گواهی پزشکی مبنی بر ترک، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه 20نفره آزمایش و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش، 10 جلسه آموزش مدیریت هیجانات و اعتماد به نفس را دریافت نموده و گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را گذراندند. دادهها با استفاده از مقیاس پیشبینی لغزش و بازگشت رایت و دموگرافیک در سه نوبت (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 3 ماه پس از پایان مداخله) جمعآوری و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مکرر تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: بین میانگین پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بازگشت به اعتیاد در 2 گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معنیدار وجود داشت. همچنین اندازه اثر آموزش مدیریت هیجانات و اعتماد به نفس بر بازگشت به اعتیاد 0/056 بود. بین میانگین پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری قدرت امیال در 2 گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیدار وجود داشت.
نتیجهگیری: آموزش مدیریت هیجانات و اعتماد به نفس در کاهش لغزش و پیشگیری از عود در افراد مصرفکننده مواد افیونی موثر است.
کلید واژگان
مدیریت هیجاناتاعتماد به نفس
پیشگیری از عود
مواد افیونی
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
شاپا
2228-62412383-3483




