تحلیل انتقادی پاسخ های شیخ اشراق و ملاصدرا به اشکال «کلی بودن جزئی»
(ندگان)پدیدآور
لاجوردی, مهدیحاجی حسینی, مرتضینوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از نظریه ی علم حصولی که معتقد است هنگام علم به اشیاء صورتی از آنها در نزد ذهن حاضر می شود دو قسم تفسیر ارائه شده است که با عناوین نظریه ی شبح و عینیت ماهوی شناخته می شود. بر نظریه ی عینیت ماهوی، اشکالاتی معنون به وجود ذهنی وارد شده است. علی رغم اینکه ملاصدرا معتقد است اشکالات وجود ذهنی صرفاً نظریه ی عینیت ماهوی را نشان گرفته است اما شیخ اشراق لااقل اشکال «کلی بودن جزئی» را وارد بر اصل نظریه ی علم حصولی و در نتیجه نظریه ی شبح نیز می داند. نظریه ی تمایز حملین ملاصدرا که در پاسخ به اشکال «جزئی بودن کلی» مورد استفاده قرار گرفته است، به نظر می رسد برگرفته از راه حل شیخ اشراق در پاسخ به این شبهه باشد. اما این پاسخ با این مشکل مواجه است که لازمه ی آن یا داشتن صفات ذاتی متضاد برای صورت ذهنی و یا وجود ماهیتی مبهم برای آن است. قبول نظریه ی شبح از سوی شیخ اشراق با اشکال عدم وضوح و غیر قابل تصور بودن مثال و شبح برای شیء خارجی مواجه است و نظریه ی عینیت ماهوی ملاصدرا نیز صرفاً ادعایی اثبات نشده است.
کلید واژگان
ملاصدراشیخ اشراق
صورت ذهنی
عینیت ماهوی
نظریه ی شبح
فلسفه ملاصدرا
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترادانشیار دانشگاه اصفهان
شاپا
2322-19922538-6158




