مقایسۀ دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا دربارۀ ادراکات جزئی
(ندگان)پدیدآور
پارسایی, جوادغفاری, حسیننوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بحثهای هستیشناختی علم و ادراک یکی از مسائل مهمی است که فلاسفه و دانشمندان دربارۀ آن اظهار نظر کردهاند. در بین فلاسفۀ اسلامی، ابنسینا و ملاصدرا بهتفصیل به مسئلۀ علم و ادراک پرداختهاند. از نظر این دو حکیم، علم حصولی به حسی، خیالی، وهمی و عقلی تقسیم میشود. ابنسینا و ملاصدرا، ادراکات عقلی را مجرد از ماده میدانند اما در مورد مجرد یا مادی بودن ادراکات جزئی (حسی، خیالی و وهمی) اختلاف نظر دارند. ابنسینا ادراکات جزئی را منطبع در مغز و ماده میداند اما ملاصدرا قائل به تجرد همۀ ادراکات است. در این نوشتار ابتدا توضیحاتی در مورد تعریف علم و مراتب ادراک داده شده است، سپس ادلۀ ابنسینا در مورد مادی بودن ادراکات جزئی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و مشخص شده که این ادله سینا قابل مناقشهاند و دیدگاه ابنسینا در مورد مادی بودن ادراکات جزئی قابل پذیرش نیست. در ادامه به بررسی ادلۀ ملاصدرا بر تجرد ادراکات جزئی پرداخته شده است.
کلید واژگان
علمادراکات جزئی
تجرد
ابنسینا
ملاصدرا
فلسفه ملاصدرا
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفۀ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایران.دانشیار گروه فلسفۀ دانشگاه تهران، تهران، ایران.
شاپا
2322-19922538-6158




