بازخوانی نظریه حدوث جسمانی نفس در پرتو نظریه نوخاسته گرایی
(ندگان)پدیدآور
جامه بزرگی, محمدجعفرسعیدی مهر, محمداکبری, رضانوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
براساس نظریۀ نوخاستهگرایی، ذهن بهطور بدیع و پیشبینیناپذیری از بدن فیزیکی ظهور میکند و وابسته به آن است، در عین حال غیرقابل تقلیل به مغز یا هر گونه سیستم فیزیکی برآمده از آن است. یکی از قرائتهای مهم نوخاستهگرایی، نوخاستهگرایی جوهری است که در بسیاری از شاخصهها با نظریۀ حدوث جسمانی نفس قرابت دارد. از اینرو به نظر میرسد این نظریه در فضای فلسفۀ ذهن معاصر قابل بازخوانی و صورتبندی است و میتوان از نظریۀ نوخاستهگرایی صدرایی سخن گفت. در نظریۀ نوخاستهگرایی صدرایی، ذهن، در مرحلهای از تکامل سیستم پیچیدۀ مغزی و انداموارههای زیستی، بهصورت بدیع، پیشبینیناپذیر و با وابستگی پایهای به بدن مادی ظهور میکند و از سوی دیگر غیرقابل تقلیل به بدن است. بر اساس اتحاد خارجی ذهنـبدن مسئلۀ علیت ذهنی و رابطۀ ایندو چهرۀ دیگری به خود میگیرد که در اندیشۀ فیلسوفان پیش از ملاصدرا بیسابقه است.
کلید واژگان
تقلیلناپذیری حالات ذهنی به حالات بدنیحدوث نفس
ذهن
نوخاستهگرایی جوهری
ملاصدرا
فلسفه ملاصدرا
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای فلسفۀ اسلامی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.استاد گروه فلسفه و منطق دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
استاد گروه فلسفۀ اسلامی دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران.
شاپا
2322-19922538-6158




