پیشبینی ذهنآگاهی براساس تواناییهای شناختی و زیرمولفههای آن در دانشجویان ناجا
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهداف: تواناییهای شناختی رابط بین رفتار و ساختار مغز هستند و گستره وسیعی از تواناییها را دربرمیگیرد. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی ذهنآگاهی با تواناییهای شناختی و زیرمولفههای آن در دانشجویان ناجا انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش همبستگی در دختران دانشجوی دانشگاه ناجا در سال ۹۵-۱۳۹۴ انجام شد. حجم نمونه براساس فرمول کوکران معادل ۱۶۵ نفر برآورد شد که با توجه به احتمال ریزش، ۱۹۳ دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مقیاس ذهنآگاهی، توجه و هوشیاری و پرسشنامه تواناییهای شناختی نجاتی بود.
یافتهها: بین ذهنآگاهی و نمره کل تواناییهای شناختی و برخی از مولفههای آن رابطه مثبت معنیدار وجود داشت. مجموعه مولفههای تواناییهای شناختی توان پیشبینی ذهنآگاهی را داشتند؛ اما هیچکدام از مولفهها توان تبیین معنیدار قسمتی از واریانس ذهنآگاهی را نداشتند.
نتیجهگیری: با افزایش ذهنآگاهی، توانایی شناختی نیز افزایش مییابد. مجموعه عوامل تواناییهای شناختی قادر به پیشبینی ۲۴% از واریانس ذهنآگاهی بودند.
کلید واژگان
تواناییهای شناختیذهنآگاهی
دانشجویان ناجا
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
شاپا
2228-62412383-3483




