دیدگاه سهروردی و ملاصدرا دربارة علیّت مثل و عالم خیال منفصل
(ندگان)پدیدآور
ذبیحی, محمّدصیدی, محمودنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شیخ اشراق و صدرالمتألهین، از یک سو به عالم مثال منفصل قائل بوده؛ و از سوی دیگر، به اثبات نظریة مثل افلاطونی و ارباب انواع پرداخته، و آنها را علّت عالم ماده و افراد مادی هر نوع دانستهاند. پژوهش حاضر ضمن بررسی و نقد براهین شیخ اشراق و ملاصدرا در باب اثبات علّیت ارباب انواع نسبت به افراد مادی، از طریق سنخیّت علّت و معلول؛ نظریة ملاصدرا در علوم حسّی و خیالی (نظریة ابصار) و نیز امتناع طفره در نظام آفرینش، به اثبات علّیت عالم مثال نسبت به عالم ماده پرداخته است. از این رو، بر خلاف دیدگاه شیخ اشراق و ملاصدرا، عالم مثال علّت عالم ماده است، نه عقول متکافئه. در نتیجه، علاوه بر مثل افلاطونی موجود در عالم عقل، ارباب انواع در عالم مثال نیز موجود هستند. این موجودات مثالی علّت عالم ماده میباشند و خود، معلول ارباب انواع موجود در عالم عقل هستند.
کلید واژگان
مثل افلاطونیعالم مثال
علّت عالم مادّه
سهروردی
ملاصدرا
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه قمدانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه قم
شاپا
2322-19922538-6158




