مرور دوره 4, شماره 2 بر اساس تاریخ انتشار

در حال نمایش موارد 1 - 11 از 11

  • علم امام در آینه حکمت متعالیه 

    تورانی, اعلی؛ خطیبی, زهرا (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-05-21)
    علم ‌امام (ع) بارزترین‌ صفتی است‌ که از دیرباز در امام‌شناسی مورد توجه عالمان و متفکران اسلامی بوده است. اندیشمندان شیعی این ویژگی را از شروط بنیادین امامت دانسته و در رویارویی با دیگر گروه‌های اسلامی بر آن تأکید‌ کرده‌اند. ...

  • نقد و بررسی آرای میرزا ابوالحسن جلوه در مسئلة ربط حادث به قدیم 

    محمدی, بهزاد؛ دهباشی, مهدی (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-05-21)
    یکی از مهم‌ترین موضوعات و مسائل فلسفی چگونگی ارتباط موجودات حادث عالم طبیعت با خداوند متعال است که هیچ‌گونه حدوثی در ذات او راه نداشته و قدیم است. نظریة حرکت جوهری ملاصدرا یکی از ابتکارات بزرگ در حکمت متعالیه بر اساس اصالت ...

  • نگرشی تطبیقی بر مفاهیم انسان کامل و کیمیا در حوزۀ عرفان با تکیه بر دیدگاه‌های عرفانی حکمت متعالیه و جابر بن‌ حیان 

    نصیری محلاتی, احمد؛ حسینی شاهرودی, سیدمرتضی (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-05-21)
    در اندیشه‌های عرفانی مفهوم انسان کامل و کیمیا ارتباطی تنگاتنگ و همیشگی دارند. هرچند رسیدن به انسان کامل یکی از اهداف عرفان است، اما کیمیا در اغلب دیدگاه‌های عرفانی به‌مثابۀ مسیری برای دستیابی به رمز و راز خلقت تعریف می‌شود ...

  • اصالت وجود، از مسئله تا مبنا 

    نادعلی, روح اله؛ محمدی, ناصر؛ مهدوی نژاد, محمدحسین؛ پارسا, علیرضا (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-05-21)
    تقریرهای مختلفی که تاکنون از نظریۀ اصالت وجود ملاصدرا ارائه شده است عموماً به خاستگاه و فرآیند تاریخی شکل‌گیری این دیدگاه به شکل مسئله‌محور نظر نداشته است. این نوشتار تبیین‌کنندۀ این است که سرآغاز شکل‌گیری مبنای اصالت وجود ...

  • تأثیر آرای ابن‌عربی بر نظریة نجات فراگیر ملاصدرا 

    زاهدی, محمد صادق؛ شمس, محمد جواد؛ صداقت, علی (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-05-21)
    نظریة نجات صدرالدین شیرازی را می‌توان بدیلی در کنار نظریات سه‌گانة نجات، یعنی انحصارگرایی، شمول‌گرایی و کثرت‌گرایی به شمار آورد. ملاصدرا به نجات همة افراد بشر حتی کسانی که به تعبیر قرآن در دوزخ جاودانه خواهند بود ...

  • موانع معرفت حقیقی از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) 

    نظرنژاد, نرگس؛ ایزی, زهرا (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-05-21)
    این مقاله با محوریت موضوع موانع معرفت حقیقی از دیدگاه فیلسوف مسلمان علامه طباطبایی(ره) تدوین شده است و به بررسی و تبیین نظر ایشان در باره معرفت حقیقی و عوامل بازدارنده آن می­پردازد. در نظر علامه، معرفت نسبت به اسماء و صفات ...

  • نقد و بررسیِ مبانیِ اثبات «وجود رابط» 

    افضلی, علی (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-05-21)
    در برخی قضایا و در برخی زبان‌ها (مانند زبان فارسی)، افزون بر موضوع و محمول، واژه‌ای (مانند «است») وجود دارد که «ربط» یا «رابط» نام دارد. بسیاری از فلاسفۀ اسلامی، حقیقتِ «ربط» را مرتبه‌ای از مراتب «وجود» می‌دانند و از این ...

  • بررسی انتقادی دیدگاه فرگه در باب وجود محمولی در پرتو حکمت صدرایی 

    احسن, مجید؛ صادقی, مسعود؛ سلیمانی امیری, عسکری (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-05-21)
    فرگه با تشبیه گزاره‌های وجودی به گزاره‌های عددی به این نتیجه می‌رسد که وجود محمولی درجة دوم و صرفاً قابل حمل بر مفاهیم است، نه اشیاء. استدلال وی، با ابتنای بر ثبوت شیء لشیء بودن گزاره‌های وجودی، این است که اگر وجود بر اشخاص ...

  • بررسی اصالت وجود صدرایی در حکمت سینوی 

    عرفانی, مرتضی (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-05-21)
    اصالت وجود صدرایی دو معنی دارد که هر دو قابل انتساب به صدراست. در معنای اول ماهیت برخلاف وجود در خارج هیچ تحققی ندارد و فقط اعتبار ذهن است، اما در معنای دوم به‌تبع وجود در خارج تحقق دارد. اصالت وجود به معنای اول را به هیچ ...

  • معناشناسی، وجودشناسی و کارکردهای نامتناهی در حکمت متعالیه 

    صلواتی, عبداله (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-05-21)
    طرح سیستمی ایدة نامتناهی در تفکر فلسفی یونان به چشم نمی‌خورد. در جهان اسلام نیز تا پیش از شیخ اشراق، نامتناهی عدّی و مدّی در دو قلمرو کم (به نحو بالذات) و قوا (به نحو بالعرض) جریان داشتند؛ ابوالبرکات بغدادی و پس از او ...

  • رؤیا از منظر ملاصدرا و روانکاوی فروید 

    پیکانی, جلال (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2016-05-21)
    زیگموند فروید رؤیا را محصول امیال سرکوب‌شدة انسان می‌داند که تا ضمیر ناخودآگاه پس رانده شده‌اند، ولی در رؤیا مجال ظهور پیدا می‌کنند. در جهان اسلام، فلاسفة اسلامی، از جمله ملاصدرا، نیز کم‌وبیش به رؤیا پرداخته و دربارة آن ...