نحوه تأثیر رسانههای جمعی در مشارکت سیاسی شهروندان تهرانی
(ندگان)پدیدآور
خواجه سروری, غلامرضانوربخش, سید مسعودنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله حاضر با هدف شناخت میزان و نوع مصرف رسانهای شهروندان تهرانی و با استفاده از روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه، دیدگاههای 600 نفر از شهروندان تهرانی اخذ و دادهها استخراج کرده است. آزمون فرضیهها نشان میدهد که با سطح اطمینان 95 درصد بین متغیرهای مستقل پژوهش (مصرف رسانههای داخلی، شبکههای ماهوارهای فارسیزبان و شبکههای اجتماعی) و (اعتماد و رضایتمندی) با متغیر وابسته پژوهش (مشارکت سیاسی شهروندان) با شاخصهایی از جمله «شرکت در انتخابات یا راهپیماییها و تجمعات سیاسی»، «تبلیغ برای حزب سیاسی»، «گفتگو با دیگران درباره مسائل سیاسی»، «علاقه به پیگیری رخدادها و اخبار سیاسی» ارتباط معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که تاثیر مصرف برنامههای سیاسی شبکههای رسانه ملی بر مشارکت سیاسی شهروندان تهرانی مستقیم و تأثیر برنامههای سیاسی شبکههای ماهوارهای بر مشارکت سیاسی آنان معکوس است. علاوه بر آن نتایج حاصل از دادهها بیانگر این است که تاثیر مصرف مطالب سیاسی شبکههای اجتماعی بر مشارکت سیاسی شهروندان مستقیم بوده است.
کلید واژگان
مشارکت سیاسیرسانههای جمعی
شبکههای اجتماعی
شهروندان
رضایتمندی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2383-12942383-1308




