یک استعاره، یک سکانس بررسی روایتشناسی سکانسی از فیلم «اعتراض» کیمیایی با رویکرد پیکرهای به تحلیل انتقادی استعاره
(ندگان)پدیدآور
پناه پور, یکتایوسفیان, پاکزادسلطانی, سید علی اصغرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی روایتشناسی سکانسی از فیلم «اعتراض» کیمیایی با رویکرد پیکرهای به تحلیل انتقادی استعاره، بهدنبال دستیابی به شیوة مفهومسازی ذهن از موضوعات مهم بینارشتهای در حوزة زبانشناسی و روایتشناسی شناختی است. در این راستا، استعارهها اهمیت بسیاری در انتقال مفاهیم دارند. از طرفی سینما، بهعنوان یکی از ابزارهای مهم ارتباطی، با بهره جستن از استعاره به معناسازی میپردازد. مقالة حاضر با درنظر گرفتن روابط این مفاهیم و با اتکا به فیلم «اعتراض»، مفهومسازی از طریق استعارهها را تبیین میکند. این مقاله با رویکردی که در زبانشناسی شناختی به تحلیل استعاره در متون حوزههایی مانند سیاست، دین، اقتصاد و مطبوعات میپردازد، چگونگی فرایند مفهومسازی در روایت سینمایی را که تلفیقی از عناصر زبانی و غیرزبانی مانند صدا، موسیقی، حرکت و نور است، نقد و بررسی کرده و با استفاده از روش تحلیلانتقادیاستعاره، ترکیبی از زبانشناسی پیکرهای با تحلیل گفتمان انتقادی و زبانشناسی شناختی، به آشکارسازی ایدئولوژیهای مخفی و کارکردهای رتوریکی «اقناع» و «ارزیابی» استعاره در روایت فیلم پرداخته است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که روایت فیلم و سکانس منتخب براساس استعارة غالب «امیرعلی باغبان است» شکل گرفتهاست. همچنین مشخص شد که این روش بهخوبی میتواند برای تحلیل، تفسیر و تبیین استعارة زبانی در روایت فیلم بهکار گرفته شود.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: زبانشناسیشناختیتحلیل انتقادی استعاره
مفهومسازی
فیلم «اعتراض»
روایتشناسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
انجمن نقد ادبی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی- دانشکده ادبیات و علوم انسانی- دانشگاه سیستان و بلوچستان- زاهدان- ایراناستاد دانشگاه سیستان و بلوچستان. گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی. دانشکده ادبیات. زاهدان. سیستان و بلوچستان. ایران
گروه زبان انگلیسی- دانشکده ادبیات و علوم انسانی- دانشگاه مفید قم- قم- ایران




