تحلیل کارکردهای گفتمانی ابژه در روایت خانه روشنان گلشیری
(ندگان)پدیدآور
کنعانی, ابراهیمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مسئلۀ مقالۀ حاضر برپایۀ این فرضیه شکل گرفته که ابژهها با وجه جهانشمولی خود میتوانند در کارکردهای مختلف سوژگانی، بیناسوژهای، بیناابژهای، پدیداری، پروتزی و جسمانهای نقش ایفا کنند. برپایۀ این، پرسش اصلی مقالۀ پیشِرو این است که جایگاه ابژه در مناسبات اجتماعی کجاست و ابژه چگونه و برمبنای کدام کارکردهای روایی میتواند منظر سوژه و راوی را ازآنِ خود کند و با ساختارمند کردن سکانسهای کنشی او حتی ارتباطات بیناسوژهای و بیناابژهای را سامان بخشد. درواقع هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین نقش و جایگاه ابژه در مناسبتهای بینانشانهای، بیناابژهای و اجتماعی از منظر نشانه ـ معناشناسی برمبنای روایت «خانهروشنان» گلشیری است. بررسی نشانه ـ معناشناختی ابژه در «خانهروشنان» نشاندهندة ارتقای جایگاه ابژگانی ابژه تا سطح سوژه ـ کنشگر و ایفای نقش کنشگری و سوژگانی در بستری از کنشهای بیناسوژهای و اجتماعی است. «خانهروشنان» برپایۀ روایتی غیرخطی شکل میگیرد و ازجمله معدود آثاری است که در آن ابژه وظیفۀ روایتگری را برعهده دارد و همهچیز از منظر او ارزیابی میشود. در این اثر، ابژه با نقشها و کارکردهای بیناسوژهای و بیناابژهای، نبض روایت را دراختیار میگیرد و برمبنای کنشهای اجتماعی در تعاملی ادراکی ـ حسی و تنی با دیگر سوژهها قرار میگیرد و درنتیجه به مقام سوژه ـ کنشگر ارتقا مییابد..
کلید واژگان
واژههای کلیدی: نشانه ـ معناشناسیابژه
سوژه
«خانهروشنان»
روایت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01




