نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمرامی, مهنازfa_IR
dc.contributor.authorاکبری, بهمنfa_IR
dc.contributor.authorابوالقاسمی, عباسfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:49:14Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:49:14Z
dc.date.available1399-07-08T22:49:14Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:49:14Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-11-12en_US
dc.date.submitted1398-08-21fa_IR
dc.identifier.citationمرامی, مهناز, اکبری, بهمن, ابوالقاسمی, عباس. (1398). مقایسۀ اثربخشی برنامه‌های آموزش هوش معنوی و تاب‌آوری بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان. پژوهش نامه روانشناسی مثبت, 5(4), 51-64. doi: 10.22108/ppls.2020.119014.1804fa_IR
dc.identifier.issn2476-4248
dc.identifier.issn2476-3705
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/ppls.2020.119014.1804
dc.identifier.urihttp://ppls.ui.ac.ir/article_24632.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/140901
dc.description.abstractاین پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی برنامه‌های آموزش هوش معنوی و تاب‌آوری بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان مجتمع فولاد گیلان انجام گرفت. روش پژوهش، نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. از بین 600 نفر از کارکنان علاقه‌مند به همکاری، تعداد 250 نفر به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. سپس تعداد 60 نفر از آنان که پایین‌ترین نمره را در پرسشنامۀ توانمندسازی روانشناختی کسب کرده بودند، انتخاب و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل هر کدام 20 نفر) به‌طور تصادفی جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر) بود که آزمودنی‌های 3 گروه در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری به آن پاسخ دادند. گروه‌های آزمایش، 8 جلسه 90 دقیقه‌ای مداخلۀ آموزش هوش معنوی و تاب‌آوری را دریافت کردند؛ اما گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های آمار ناپارامتریک کروسکال والیس، خی دو و یومان ویتنی استفاده شد. یافته‌ها حاکی از افزایش توانمندسازی روانشناختی کارکنان در گروه‌های آزمایش نسبت به گروه کنترل (در مراحل آزمایش و پیگیری) بود. به‌علاوه نتایج نشان دادند تأثیر برنامۀ آموزش تاب‌آوری در افزایش توانمندسازی روانشناختی کارکنان به‌طور معنی‌داری بیشتر از تأثیر آموزش هوش معنوی بود؛ بنابراین، مدیران و صاحبان صنایع می‌توانند به‌منظور رقابت در بازار تولید و نیز افزایش بهره‌وری سازمانی از برنامه‌های آموزشی هوش‌ معنوی و تاب‌آوری به‌عنوان یک بستۀ مکمل استفاده کنند.<br /> <br /><br /><br />fa_IR
dc.format.extent1074
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofپژوهش نامه روانشناسی مثبتfa_IR
dc.relation.ispartofPositive Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/ppls.2020.119014.1804
dc.subjectهوش ‌معنویfa_IR
dc.subjectتاب‌آوریfa_IR
dc.subjectتوانمندسازی روانشناختیfa_IR
dc.titleمقایسۀ اثربخشی برنامه‌های آموزش هوش معنوی و تاب‌آوری بر توانمندسازی روانشناختی کارکنانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد رشت ،دانشگاه آزاد اسلامی ،رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی واحد رشت،دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه روان شناسی،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue4
dc.citation.spage51
dc.citation.epage64


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد