تاثیرآموزش سرمایه روانشناختی مدیران بر افزایش اشتیاق شغلی کارکنان
(ندگان)پدیدآور
قانع نیا, مریمفروهر, محمدجلیلی, صدیقهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش بررسی تأثیر آموزش مؤلفههای سرمایه روانشناختی به مدیران، بر افزایش اشتیاق شغلی کارکنان بود. پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش44 مدیر بودند که با روش تصادفی به دوگروه آزمایش و کنترل تخصیص یافتند. بهمنظور بررسی تأثیر مداخله آزمایشی از میان کارکنان زیرمجموعه هر مدیر، 2 تا 3 نفر (در مجموع 99 نفر) بهطور تصادفی انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. جهت گردآوری دادهها از دو پرسشنامه سرمایه روانشناختی آوولیو و یوسف لوتانز و پرسشنامه اشتیاق شغلی گالوپ استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش بین دو گروه کنترل و آزمایش، از حیث مؤلفه نیازهای اساسی و حمایت مدیریت تفاوت معناداری وجود داشت. اما در مؤلفههای کارگروهی و فرصتهای پیشرفت تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. بهطور کلی نتایج پژوهش نشان داد آموزش سرمایه روانشناختی به مدیران باعث افزایش اشتیاق شغلی کارکنان میگردد.
کلید واژگان
آموزش سرمایه روانشناختی مدیراناشتیاق شغلی کارکنان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-10-231394-08-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دکتری روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایراندانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کارشناسی ارشد سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران
شاپا
2476-42482476-3705




