اثربخشی آموزش مثبت نگری بر حالتهای روانشناختی مثبت (توانمندیهای منش) دانش آموزان دختر دبیرستانی
(ندگان)پدیدآور
فرنام, علیمددی زاده, طاهرهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مثبت نگری بر حالتهای روانشناختی مثبت (توانمندیهای منش) دختران نوجوان کلاسهای دوم و سوم دبیرستان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. نمونه پژوهش چهل نفر بودند که به روش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایگزین شدند (هر گروه بیست نفر). ابزار پژوهش پرسشنامه حالتهای روانشناختی مثبت (رجایی، خوی نژاد و نسائی) بود. گروه آزمایش نه جلسه نوددقیقهای (به مدت دو ماه) آموزش مثبت نگری دریافت نمود و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیره در مرحله پسآزمون و پیگیری نشان داد که آموزش مثبت نگری در افزایش حالتهای روانشناختی مثبت )توکل به خدا، خوشبینی، خودکارآمدی، وظیفهشناسی، احساس کنترل، هدفمندی، امیدواری، رضایت از زندگی، زندگی معنادار، خلق مثبت و شادمانی، اجتماعی بودن، عزتنفس و احساس ارزشمندی، احساس آرامش، قدردانی و بخشش( گروه آزمایش مؤثر بوده است.
کلید واژگان
آموزش مثبت نگریحالتهای روانشناختی مثبت
توانمندیهای منش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانکارشناس ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
شاپا
2476-42482476-3705




