اثربخشی آموزش معنادرمانی بر بیحوصلگی و شکفتگی دانشآموزان دختر پایه دوم دبیرستان
(ندگان)پدیدآور
قدم پور, عزت الهمیردریکوند, فضل الهبیرانوند, کبرینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
معنا در زندگی پایهی اساسی نیروی محرکة فرد است. هدف پژوهش بررسی تأثیر آموزش معنادرمانی بر بیحوصلگی و شکفتگی دانشآموزان بود. این پژوهش به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم شهر خرمآباد در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 2584 نفر بود. روش نمونهگیری به صورت تصادفی مرحلهای بود، 32 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و کنترل (16 نفر) گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه بیحوصلگی فارمر و ساندبرگ و پرسشنامه شکفتگی دینر و بیسواز– دینر بود. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش معنادرمانی باعث کاهش بیحوصلگی و افزایش شکفتگی دانشآموزان گردیده است و این نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت آموزش معنادرمانی در کاهش بیحوصلگی و افزایش شکفتگی دانشآموزان دختر مؤثر بود.
کلید واژگان
معنادرمانیبیحوصلگی
شکفتگی
دانشآموزان دختر پایه دوم دبیرستان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایراناستادیار گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
شاپا
2476-42482476-3705




