ارائه چارچوب مفهومی مدل فرهنگ سازمانی فقهمحور، ولایتمدار و
(ندگان)پدیدآور
فضایلی, احمدشمشیری, علی
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله که حاصل پژوهشی در یکی از سازمانهای نظارتی جمهوری اسلامی ایران است، تلاش شده با بررسی فرهنگ سازمانی چارچوب مفهومی، مدل مناسب فرهنگ سازمانی بر اساس ارزشهای دینی و انقلابی ارائه شود. بدین منظور ابتدا مفهوم فرهنگ سازمانی، ویژگیها، عوامل تأثیرگذار در شکلگیری، کارکردهای فرهنگ سازمانی و همچنین رابطه فرهنگ سازمانی با عملکرد سازمان و وظایف مدیریت، رفتارهای فردی، ساختار، رضایت شغلی و راهبرد و جو سازمانی بررسی شده است.
در ادامه با استفاده از ترکیب مناسبی از مدل رابینز، دنیسون و شاین، مدلی برای فرهنگ سازمانی طراحی و ارائه شد. برای تعیین عناصر و اجزای محتوایی این مدل، بهرهبرداری از ادبیات موجود در مباحث مدیریت فرهنگ سازمانی، فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی، تغییر فرهنگی در سازمان، و نیروهای تغییردهنده در سازمان از دیدگاه دانشمندانی چون لوین، مینتزبرگ، وستلی، گرین وود و هینینگز صورت گرفته است.
علاوه بر استفاده از بیانات و رهنمودهای حضرت امام (رحمه الله علیه) و مقام معظم رهبری (مدّ ظلّه العالی)، با توجه به تأکیدات ایشان بر جایگاه فقه حداکثری و اصل چهارم قانون اساسی که همگی مبتنی بر عمل کردن به موازین اسلامی و بهره-برداری از منابع عظیم فقه شیعه هستند، ضرورت پرداختن به فقه در فرهنگ سازمانی، تعریف فقه در فرهنگهای سازمانی، چشم-اندازی بر فرهنگ مطلوب سازمانی و مبانی اعتقادی آن تبیین شده است.
در نهایت چارچوب مفهومی مدل با چهار بعد هوشیاری و آیندهپژوهی، تدین و پارسایی انقلابی، انسجام سازمانی و بعد تعالی سازمانی از مجموع منابع مذکور استخراج و برای هر کدام از این ابعاد مؤلفههایی تنظیم و سپس در آزمون اعتبارسنجی نهایی شد.
کلید واژگان
فرهنگ سازمانیسازمانهای نظارتی
ارزشهای دینی و انقلابی
فقه در فرهنگی سازمانی
کرامت انسانی
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
شاپا
2537-18572645-5250



