نفوذ فکری و فرهنگی و چالشهای امنیتی پیش رو با تأکید بر مصرف رسانهای نوین در کشور
(ندگان)پدیدآور
حمزه پور, علی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رسانهها بهعنوان مهمترین منبع کسب اطلاعات انسان امروزی مطرحاند و نقش خطیری در شکل دادن به پندارهای افراد دربارة جهان پیرامونیشان دارند؛ بهگونهایکه با ارائة اطلاعات گوناگون به مخاطبان، دانش و نگرش آنها را تحت تأثیر قرار میدهند و موضوع آثار رسانههای همگانی با تأکید بر رسانههای جدید، از مهمترین مسائل مورد توجه آنان است. باتوجهبه افزایش ضریب نفوذ شبکههای ماهوارهای و اینترنت در جامعه و قرار گرفتن قشر عظیمی از جامعه در معرض آسیبهای ناشی از آن، در این مقاله تلاش میشود براساس روش توصیفی-تحلیلی برآورد وضعیت مصرف رسانهای جدید در ایران بررسی شود و با عنایت به بهرهگیری از قوتهای نظریة مختار ساختیابی گیدنز و توجه ویژه به بسترهای داخلی و عوامل کارگزاری خارجی نفوذ فرهنگی، نفوذ فکری و فرهنگی و مشکلات امنیتی آن با تأکید بر مصرف رسانهای مورد تبیین قرار گیرد. نتایج حاصل از این پژوهش عبارت است از تبیین مشکلات اساسی و بروز اشکال جدیدی از تهدیدها در فضای امنیت ملی کشور که تداوم آن میتواند منجر به تغییر رفتار عمومی جامعه و نوعی ملتسازی جدید مبتنی بر آرمانها و ارزشهای نظام سلطه و بروز تعارض بنیادین و مشکلات امنیتی و شکلگیری اعتراضات اجتماعی و شورشهای اجتماعی و فتنههای عمیق شود.
کلید واژگان
نفوذ فکرینفوذ فرهنگی
رسانه
مصرف رسانهای
مشکلات امنیتی
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2017-07-231396-05-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه جامع امام حسین(ع)شاپا
2537-18572645-5250



