وضعیت ژئوپلیتیک شیعه در عصر جهانی شدن
(ندگان)پدیدآور
حسینی, نرجس ساداتاحمدی, عباسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مفهوم جهانی شدن به مجموعه فرآیندهای پیچیده ای اطلاق می شود که به موجب آن کشورها به شکل فزاینده ای به یکدیگر مرتبط و وابسته می شوند. جهانی شدن پدیده ای دو سویه است و به همان نسبت که در جهت یکنواختی و پیوستگی جهانی عمل می کند، فرصتهای بروز تکثر و تنوع فرهنگهای بومی و محلی را نیز فراهم می نماید. در جهان امروزی، جریانهای فکری و ارائه دهندگان آموزه های دینی و مذهبی تشیع، باید به فکر این باشند که در راستای تحولات پیش آمده در اثر جهانی شدن و در بستر فرصت های خلق شده خود را نمایان سازند. در این میان اگر هویت شیعی به عنوان یک مذهب پویا، برای تقویت عوامل مقاوم و بازدارنده، خود را با واقع بینی در جهت بهره گیری مطلوب و تعادل سازنده از سایر فرهنگها آماده کند و هویت پویا و با استحکامی، برای عقاید و باورهای مذهبی خود فراهم کند، خواهد توانست از یک فرصت جهانی برای گسترش فرهنگ شیعی برخوردار شود. تشیع می تواند با به کارگیری فناوری های عصر جهانی شدن که مهمترین آنها اینترنت و ماهواره است، باورها و ارزشهای خود را در کنار سایر فرهنگ ها و تمدنها و در تعامل با آنها عرضه کند و یک منبع با ارزش جهانی برای سایر فرهنگها تلقی شود. تحقیق بنیادی حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی، درصدد بیان نقش و جایگاه ژئوپلیتیکی جهانی شدن در حیات سیاسی شیعیان می باشد و به بیان وضعیت آنها در عصر جهانی شدن می پردازد.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: جهانی شدنژئوپلیتیک شیعه
ایران
شیعیان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه بین المللی امام خمینیسازمان پدید آورنده
دانشگاه تهراندانشگاه تهران
شاپا
2252-09292676-3524




