روند نفوذ و کارکرد رسانههای جمعی در بحرانهای اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
عرب انصاری, مهدینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
رسانه وسیلهای است که پیغامی را از جایی به جایی دیگر انتقال میدهد. امروزه رسانهها در تمامی فعالیتهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، امنیتی و... دارای جایگاه و نقشهای مؤثر و بسترسازی میباشد. اطلاعرسانی، تنویر افکار عمومی و ارتقاء سطح بینش مردم، از جمله کارکردهای مهم رسانههای جمعی در جامعه است. امروزه نهادها و سازمانهای حکومتی جهت تحقق اهداف خود بالاخص در بحرانهای اجتماعی از رسانههای جمعی به عنوان ابزاری کارآمد بهره میگیرند.
رسانههای جمعی نقش و کارکردهای بسیاری در بحرانهای اجتماعی دارا میباشند. لیکن نهادها و سازمانهای امنیتی و انتظامی که حافظ نظم و امنیت کشور میباشند از رسانههای جمعی به منظور ارتقاء سطح دانش و آگاهیها و هنجارهای آحاد مردم در جامعه و تحقق امنیت پایدار در کشور و کسب اهداف اطلاعاتی خود در بحرانهای اجتماعی بهرهبرداری مینمایند. نهادها و سازمانهای امنیتی و انتظامی متناسب با نیازها و اهداف خود در برقراری نظم و امنیت در کشور با بهکارگیری هر کدام از ابزارها و روشهای رسانههای جمعی میتواند در بحرانهای اجتماعی با بهرهگیری از نقش و کارکردهای رسانههای جمعی مقصود و فعالیتها و اقدامات مورد نظر خود را طراحی، هدایت و پیگیری نماید. در واقع نهادها و سازمانهای امنیتی و انتظامی از نقش و کارکردهای رسانههای جمعی به منظور نیازمندیهای اطلاعاتی خود در پیشبینی، پیشگیری، مقابله و خنثیسازی بحرانهای اجتماعی استفاده میکنند. رسانههای جمعی دارای نقشهای تسهیلکنندگی، بازدارندگی و اجبارکنندگی هستند. کارکردهای رسانههای جمعی در بحرانهای اجتماعی شامل کارکردهای اطلاعرسانی، عملیات روانی، پیشگیری، جلب مشارکت عمومی، جلب اعتماد عمومی، آگاهسازی، همگونسازی، خطمشی راهبردی، تعلق اجتماعی، آموزش، قانونگرایی، میانجی و جمعآوری اخبار است.
کلید واژگان
رسانهرسانههای جمعی
بحران
بحران اجتماعی
کارکرد
مدیریت بحران
جلب مشارکت
اعتماد عمومی
عملیات روانی
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01




