برندینگ ملی دین و جمهوری اسلامی ایران؛ گفتمان اعتماد به نفس داخلی و مدیریت شهرت بینالمللی
(ندگان)پدیدآور
بیدالله خانی, آرشکهرازه, یاسرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه پروژه برندینگ و تصویرسازی ملی یک کشور، به عنصری اساسی برای توسعه تبدیل شده است. از اصول اساسی پروژه برندینگ ملی، گفتمان اعتماد به نفس داخلی برای بازسازی هویت ملی است. امروزه اکثر کشورها بر اساس سیاستگذاری فرهنگی و اسناد بالادستی، برندینگ ملی خود را بر اساس حوزه نفوذ خود، مزیتهای فرهنگی یا اقتصادی، و مدیریت تصویر و شهرت بینالمللیشان انتخاب میکنند. سیاست فرهنگی جدید در کنار مدیریت و اشاعه فرهنگ داخلی، وظیفۀ بازسازی و گسترش تصویر ملی را نیز برعهده دارد. بر همین اساس، سؤال اساسی پژوهش حاضر بدین قرار است: نقش سیاست فرهنگی جدید در پروژه برندینگ ملی و گسترش تصویر ملی کشورها در فراسوی مرزهایشان چیست؟ مقاله حاضر با تشریح سیاست فرهنگی جدید و مباحث برندینگ و تصویرسازی ملی، بر این امر تأکید میکند که سیاست فرهنگی کشورها بر مبنای پروژه برندینگ و تصویر ملی آنها و بر پایه اعتماد به نفس داخلی و مدیریت شهرت بینالمللیشان میتواند به سمت منطقهای و جهانی شدن حرکت کند. بر همین اساس، جمهوری اسلامی ایران نیز بر مبنای اهداف ملی و بینالمللی انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی، با تأکید بر دین اسلام بهعنوان برندینگ ملی ایران در حوزه بینالمللی، و تأکید بر گفتمان اعتماد به نفس ملی و توان داخلی بهعنوان اساس دین در بعد داخلی، به مدیریت تصویر و گسترش شهرت جمهوری اسلامی ایران روی آورده است.
کلید واژگان
برندینگتصویر ملی
سیاست فرهنگی
اعتماد به نفس
دین
جمهوری اسلامی
شماره نشریه
7996تاریخ نشر
2018-01-211396-11-01
ناشر
دانشگاه باقرالعلوم(ع) قمسازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکتری علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهراناستادیار گروه علوم سیاسی؛ دانشگاه آزاد واحد زاهدان، استان سیستان و بلوچستان، دانشکده حقوق و علوم سیاسی
شاپا
1735-05572645-5773




