• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی دانش انتظامی سیستان و بلوچستان
    • دوره 6, شماره 17
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی دانش انتظامی سیستان و بلوچستان
    • دوره 6, شماره 17
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    جایگاه و نقش نظارت و بازرسی در ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد اداری

    (ندگان)پدیدآور
    پناهی, محسنگزمه, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    640.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نظارت یکی از ارکان اصلی مدیریت در نظام اسلامی است. در یک مجموعه کاری سه واژه اصلی در ارتباط مستمر با یکدیگر قرار دارند: مسئولیت، پاسخ‌گویی و نظارت.مسئولیت در نظام اسلامی امانت است. کسی که امانت را تحویل می‌گیرد، بایستی پاسخ‌گوی این امانت نیز باشد. برای اینکه این امانت محفوظ و سلامت باقی بماند، هیچ راهی غیر از نظارت وجود ندارد در نتیجه برای ثبات در مسئولیت و امانت، نظارت و کنترل، لازم و ضروری است. هر کس می‌تواند مسئولیتی را برعهده گیرد اما اگر مسئولیت ارائه شده بیش از ظرفیت پذیرش فرد باشد، ما را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند. این مسئله باید کنترل و بررسی شود. وقتی قرار است به فردی مسئولیتی بدهیم از ابتدا باید او را محک بزنیم. واگذاری مسئولیت به اهلش یعنی سپردن امور به فردی که دارای میزان مورد نیازی از تعهد، تجربه و توانمندی باشد و این مسئله جزء فرضیات و اصول اولیه کاری ماست. اگر امانت به اهلش سپرده شد، فرد می‌تواند پاسخ‌گو باشد و واکنش درستی نسبت به نظارت از خود نشان بدهد. این‌گونه است که زنجیره‌ی مسئولیت، پاسخ‌گویی و نظارت به‌درستی شکل می‌گیرد. اگر نظارت صحیح می‌خواهیم و بیش از آن باید انتخاب اصلح را انجام داد. مسئولیت را به شایسته‌ترین فرد محول کنیم، فردی که هم اعتقاد قوی دارد و هم دانش مناسبی نسبت به مسئولیتی که به او واگذار می‌شود. با توجه به اینکه نظارت یکی از ارکان اصلی در مدیریت و فرماندهی بوده و همچنین ناظرین و بازرسان توسط مدیران و فرماندهان منصوب می‌گردند و اساسی‌ترین نقش در ارتقاء سلامت اداری به-وسیله‌ی نظارت و بازرسی ایفا می‌گردد در این مقاله با مروری بر تحقیقات صورت گرفته و مطالعات کتابخانه‌ای در ابتدا تعاریف مختلفی از سلامت اداری، فساد اداری و اهمیت و ضرورت مبارزه با فساد اداری، راهکارهای مبارزه با فساد اداری، ویژگی‌های نظام اداری سالم مطرح شده و با توجه به نقش حیاتی ناظران و بازرسان در ارتقا، سلامت اداری به ویژگی‌های مورد نیاز در انتخاب ناظران و بازرسان در دیدگاه اسلامی پرداخته شده است، که اگر در انتصاب ناظران و بازرسان این ویژگی‌ها مورد توجه قرار گیرد می‌توان گامی اساسی در ارتقا، سلامت اداری برداشت.
    کلید واژگان
    سلامت اداری
    فساد اداری
    مدیریت
    مسئولیت
    ناظر
    نظارت
    نظام اداری

    شماره نشریه
    17
    تاریخ نشر
    2015-12-22
    1394-10-01
    ناشر
    فرماندهی انتظامی استان سیستان وبلوچستان
    سازمان پدید آورنده
    درون سازمانی

    URI
    http://sbl.jrl.police.ir/article_15686.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/13858

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • درآمدی به نظریه عمومی ترمیم پذیری عمل اداری 

      هداوند, مهدی (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2017-05-22)
      منشاء قصد و ارادۀ اداره عمومی، صلاحیت و اختیاری است که قانون به اداره داده است؛ بنابراین انطباق ارادۀ اداره عمومی با قانون، شرط ایجاد آثار حقوقی توسط عمل اداری است. با این حال، ممکن است وضعیت هایی پیش بیاید که عمل اداری ...

    • طراحی مدل سلامت اداری کارکنان مبتنی بر سیره حضرت علی علیه‌السلام با استفاده از تحلیل کیفی داده بنیاد 

      رجبی فرجاد, حاجیه؛ مالمیر, آمنه (سازمان بسیج اسانید, 2022-02-20)
      در ادبیات حقوق اداری، سلامت اداری وضعیتی است که در آن، فساد اداری در عملکرد یک سازمان دولتی، به میزان قابل قبولی کاهش یافته باشد. قبل از هر گونه اقدام در زمینه سلامت اداری، باید به شناخت درستی در مورد ابعاد وجودی انسان ...

    • پیش‌بینی مرحله پیش‌‌دادرسی اداری در دستگاه‌های اجرایی ایران با رویکرد قضازدایی؛ چالش‌ها و راهکارها 

      تنگستانی, محمدقاسم؛ توازنی زاده, عباس؛ صادقی, محمدحسین (قوه قضائیه, 2023-12-22)
      با توجه به گسترش نقش دولت در اجتماع و به‌تبع آن افزایش روابط و اختلافات میان اداره‌شوندگان با دولت، واگذاری حل ‌و فصل تمامی این اختلافات به قوه قضاییه نه ممکن است و نه مطلوب. بر این اساس، طراحی سازِکارهای درون‌سازمانی برای ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب