• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم سیاسی
    • دوره 1, سال اول - شماره چهارم - بهار 78
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم سیاسی
    • دوره 1, سال اول - شماره چهارم - بهار 78
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    گزارشى از پایان‏ نامه‏ ها

    (ندگان)پدیدآور
    هدایتی زاده, نجف
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    97.42کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    آقاى عبدالوهاب فراتى پایان نامه خود را در زمستان 1377 با عنوان «اندیشه سیاسى سید جعفر کشفى» که با راهنمایى دکتر حاتم قادرى و مشاوره حجة الاسلام والمسلمین ابوالفضل شکورى تنظیم کرده بود، مطرح و به دفاع از آن پرداخت. وى در پاسخ به این سؤال اصلى که «دیدگاه کشفى درباره ویژگى‏ها و انواع دولت بر چه چیزى استوار است؟» این فرضیه را ارایه داد: «داورى کشفى درباره ویژگى‏ها و انواع دولت، مبتنى بر دیدگاهى است که او راجع به ماهیت عقل و جهل و کیفیت اتصال آنها با عالم ناسوت دارد.» و نتیجه گرفت که نقطه آغازیى و محورى اندیشه سیاسى کشفى عقل و جهل است. او معتقد است عقل بعنوان صادر اول، نخستین منطوقى است که از کتم عدم پا به عرصه وجود نهاده و با یک فاصله زمانى موهوم از قوس وجوب و قدم پروردگار حدوث یافته است، کشفى عقل را همان شرع اما در قالبى دیگر مى‏داند. جهان در جهان‏شناسى کشفى عرصه گشت و بازگشت (ادبار و اقبال) عقل و مواجهه آن با جهل است. از نظر وى این ادبار و اقبال عقل که از هبوط حضرت آدم(ع) آغاز و تا پایان دنیا فرجام مى‏یابد در کنار ستیز همیشگى‏اش با جهل، سرنوشت محتوم جهان و تاریخ بشریت است. در واقع او جهان را آمیخته‏اى از عقل و جهل مى‏داند و در تلاش است تا جامعه، تاریخ و انواع دولت را بر اساس آن دو تبیین نماید. دولت در اندیشه او یا حق است و یا باطل.  دولت حق یا مدینه الهیه، تنها در زمانى میسر است که حضور عقل یا روح مهدى ممکن باشد. چنین امکانى در دو مقطع از تاریخ بشر رخ داده و یا رخ مى‏دهد. دولت فقه اولیه، امامت ائمه، ریاست حکمت و ریاست افاضل، گونه‏هایى از دولتند که در عصر نبوت مى‏توانند ثمره اخرویه و بقائیه را بر حیات اهل مدینه مترتب سازند. دولت حقه ثانویه نیز که در عصر ولایت برپا مى‏گردد کاملترین دولتى است که ابناء عقل در پناه آن به بالاترین فضایل انسانى دست مى‏یابند. از نظر کشفى مشروعیت دولت دینى در عصر غیبت برخاسته از میزان ارتباط حاکم دینى با عقل کل و اشاعه خیرات و ازاله شرور است و مردم نیز وظیفه دارند تا از چنین دولتى اطاعت کنند. در نهایت به دولتى که از معیارهاى او خارج است لقب جائر مى‏دهد. سازماندهى پایان نامه شامل مقدمه، عصر کشفى، زندگى، روش‏ شناسى، جهان بینى، انسان‏ شناسى، دولت‏ شناسى، فرجام‏ شناسى و نتیجه‏ گیرى مى‏باشد.

    شماره نشریه
    78
    تاریخ نشر
    1999-04-21
    1378-02-01
    ناشر
    دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم

    شاپا
    1735-0557
    2645-5773
    URI
    http://psq.bou.ac.ir/article_8622.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/138346

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب