مرور دوره 5, سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 81 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 19 از 19
-
الگوى مشارکت سیاسى در نظریههاى ولایت فقیه
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2002-12-22)اگر مشارکت سیاسى را به معناى عام، سهیم شدن افراد در سطوح مختلف فعالیت در نظام سیاسى در نظر بگیریم، با توجه به نظریههاى ولایت فقیه، نوع مناسبات فرد و دولت در بحث از مشارکت سیاسى از حیث نظرى، کارگزارانه (ولىّ ـ عامل) است. ...
-
انقلاب اسلامى، کشمکشهاى سیاسى وشکافهاى اجتماعى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2002-12-22)پژوهش حاضر شکافهاى اجتماعىاى که زمینه سازپیدایش انقلاب گردیدند و متقابلا تأثیر انقلاب بر وضعیت شکافهاى اجتماعى طى دو دهه اخیر به ویژه شکافهاى مذهبى، قومى ـ مذهبى، طبقاتى، ارزشى، جنسیت و نسلى را مورد کاوش قرار مىدهد. ...
-
اهداف ومنافع ملى در سیاست خارجى جمهورى اسلامى ایران
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2002-12-22)در این مقاله ابتدا مفهوم منافع ملى و متغیرهاى مؤثر بر این مفهوم مورد ارزیابى قرار گرفته است. در ادامه منابع مؤثر بر شکلگیرى اهداف سیاست خارجى از لحاظ نظرى و نیز در مورد خاص، جمهورى اسلامى ایران، مورد مطالعه قرار گرفته ...
-
آسیبشناسى انقلاب اسلامى ایران از دیدگاه امام خمینى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2002-12-22)در اندیشه امام خمینى، علل، ماهیت وآسیبشناسى انقلاب سه مفهوم همبسته است. همان تقاضاهایى که منجر به فروپاشى رژیم گذشته گردید ماهیت انقلاب را تشکیل مىدهد وبرگشت به گذشته نامطلوب در کلیه شاخصهها از آسیبهاى نظام جمهورى ...
-
ایران و آمریکا؛ نزاع وجودى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2002-12-22)موضوع سخن درباره امنیت ملى ایران و تهدیدات امریکاست. امروزه بین امنیت ملى و امنیت عمومى و حتى امنیت جهانى تفکیک قائل نمىشوند، بلکه به طور کلى از امنیت صحبت مىشود. امنیت به یک مفهوم و پدیده سیالى تبدیل شده که اگر در سطح ...
-
تحولات و خط سیر اندیشه اسلامى معاصر
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2002-12-22)با فروپاشى نظام کمونیستى، اسلام به عنوان یک گزینه فرهنگى و تمدنى، انتخاب تازهاى را فراروى انسان معاصر قرار داده است. به بنبست رسیدگان نظام فکرى شرق و سرخوردگان از لیبرالیسم غرب، راه نجات خویش را در اسلام مىبینند. ...
-
تصمیمگیرى در سیاست خارجى ایران رهیافتى تجربى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2002-12-22)جمهوری اسلامى ایران سازوکار اجرایى منحصر به فردى، جهت سازوکار کردن سلسله مراتب مقامات مذهبى دموکراسى پارلمانى خود، اتخاذ نموده است. فرآیند تصمیمگیرى در سیاست خارجى و روابط بین الملل موجب مىگردد نهادهاى اجرایى ...
-
تمدنسازى نظریهپردازى و گفتوگو
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2002-12-22)دیدگاههاى پوزیتیویستى نقش محورى در تکوین نظریههاى علمى را به مشاهدات حسى و آزمونهاى تجربى مىدهند. صورت خام این گونه دیدگاهها با اتکا به روشهاى استقرایى، نظریه را حاصل مجموعه قوانینى مىداند که از طریق احساسهاى مکرر ...
-
«جغرافیاى سیاسى جهان اسلام»
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2002-12-22)کتاب جغرافیاى سیاسى جهان اسلام در نه فصل سامان یافته است. فصل اول: سیرى در تحولات جغرافیاى سیاسى؛ فصل دوم: پیدایش اسلام وجایگاه شبه جزیره عربستان؛ فصل سوم: جغرافیاى سیاسى مرکز جهان اسلام؛ فصل چهارم: جغرافیاى شرق جهان اسلام؛ ...
-
جهانى شدن و منافع ملى جمهورى اسلامى ایران
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2002-12-22)مطالعه منافع ملى و راههاى تأمین آن در عصر فراصنعت و فرااطلاعات نیازمند نگاه ویژهاى به آن است. در دوران جدید و روند فزاینده جهانى شدن، مفهوم منافع ملى صرفآ در برگیرنده مرزهاى ملى نظم وستفالى نمىباشد، بلکه دولتها ناگزیرند ...
-
جوان مسلمان و دنیاى متجدد
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2002-12-22)جهان اسلام از آغاز رویارویى خود با دنیاى متجدد، شاهد واکنشهاى متعدد و متفاوتى در برابر آن بوده است. این واکنشها به شکلگیرى جریانهاى متعدد فکرى و سیاسى ـ اجتماعى در جهان اسلام انجامیده است. در کتاب جوان مسلمان و دنیاى ...
-
دیپلماسى و رفتار سیاسى در اسلام (2)
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2002-12-22)در این مقاله، اهداف و ابزار دیپلماسى مورد بررسى قرار گرفته و تأمین سعادت و کمال از رهگذر استقرار صلح و امنیت جهانى و همچنین استقرار عدالت اجتماعى و تأمین منافع ملى مسلمانان از مهمترین اهداف دیپلماسى اسلامى تلقى گردیده ...
-
راه و رسم فرمانروایى در اندیشه نظامى گنجوى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2002-12-22)آیین حکمرانى از دیدگاه حکیم نظامى داراى شرایط و اهداف و اصول و فروعى است که هر حکمرانى باید بدان ملتزم باشد تا حکومتش مشروعیت، مقبولیت و مداومت داشته باشد. نظامى این آیین را گاهى در قالب نقل قول از حاکمان و گاهى به ...
-
ساختارشناسى فکر دینى در ایران معاصر با تأکید بر رویکردهاى روشنفکرى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2002-12-22)یکی از مؤلفههاى اساسى اندیشه دینى در سالهاى پس از دهه 1320، ظهور برداشتهاى روشنفکرى از دین در کنار رویکردهاى سنتى و رهیافت اجتهادى بود. این برداشتها که شامل طیفهاى مختلفى است، با این ایده که امروزه نگرش ...
-
فرآیند شکلگیرى وفروپاشى وفاق وهمبستگى اجتماعى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2002-12-22)این مقاله در صدد است با انجام مقایسهاى اجمالى میان نظریات ساختگرایى تعادلى (دورکیم)، ساختگرایى تضادى (دارِندورف) وگفت وگویى ـ توافقى (هابرماس)، به مسائلى چون مبناى نظم وهمبستگى اجتماعى، بحرانهاى اجتماعى، عامل تحول، ...
-
میراث سیاسى مسلمانان(3) کتابشناسى میراث سیاسى در چهار سده نخست هجرى
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2002-12-22)فی مصادر التراث السیاسى الاسلامى اثر نصر محمد عارف یکى از مطالعات ارزشمندى است که در حوزه میراث سیاسى اسلام تالیف شده است. ایشان در بخش اول کتاب، طى سه فصل به نقد روش شناختى مطالعات سیاسى معاصر و در بخش دوم آن به ...
-
نظریه اشراف دین بر سیاست
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2002-12-22)مقاله حاضر در صدد تبیین نظریه «اِشراف دین بر سیاست» از دیدگاه مهندس مهدى بازرگان است. وى دین را حاکم بر سیاست مىداند و بر این باور است که هدف اصلى دین، «خدا و آخرت» مىباشد و مسائل سیاسى جنبه دنیایى و فرعى دارند؛ از ...
-
چکیده پایان نامه های رشته علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
(دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2002-12-22)



