تقابل معرفتی رویکردهای بومیگرایی در توسعه علوم انسانی: مطالعه موردی رویکرد بومیگرایی کارکردی و رویکرد بومیگرایی معرفتگرایی
(ندگان)پدیدآور
غلامحسین نیا سماکوش, نورعلیامینی, علیاکبرنوع مدرک
Textمقاله مستقل پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
توسعه فرآیند و ملزوماتی دارد که همواره مبانی تئوریک در آن از جایگاه پراهمیت و قابل توجهی برخوردار است. اما خود این نکته نیز به آسانی و روشنی پیشروی ما قرار ندارد. علم نیز خود نیازمند توسعه است. لذا کشورهای در حال توسعه با چرخهای توسعه و علم روبهرو میباشند؛ و توسعه علوم از راههای گشایش وضعیت فوقالذکر است. اما این مهم نیز با رویکردهای معرفتی متعددی درگیر است. در مباحث مربوط به توسعه علوم انسانی دو جریان مهم معرفتی «بومیگرایی کارکردی» و «بومیگرایی معرفتشناسانه» قرار دارند و همواره تقابلهای رویکردی را با یکدیگر داشتهاند که موجب کندی تحول در توسعه علوم انسانی گشته است. در این پژوهش قصد آن داریم که با یک روش کیفی و بهرهگیری از ابزارگردآوری دادهها کیفی به این سوال پاسخ دهیم (سوال اصلی) که «تقابل رویکرد بومگرایی کارکردی و رویکرد بومگرایی معرفتشناسانه در بومیسازی و توسعه علوم انسانی چگونه سبب کارآمدی و یا ناکارآمدی این حوزه میگردد؟». فرضیه اصلی ما در این پژوهش بیان میدارد که «تقابل رویکرد بومیگرایی کارکردی و رویکرد بومی گرایی معرفت شناسانه سبب کُندشدن فرآیند توسعه علوم انسانی و عدم تحقق بومیسازی در ایران شده و حرکت به سمت رویکرد تلفیقی- ترکیبی در این حوزه، راهگشای وضعیت
کلید واژگان
توسعه علوم انسانیبومیسازی
رویکرد کارکردی
رویکرد معرفتشناسانه
رویکرد دگرواره
انقلاب اسلامی
جامعه شناسی سیاسی
جامعه مدنی
جمهوری اسلامی
علوم سیاسی
مسائل ایران
نظریه
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجIslamic Azad University, Karaj Branch
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراندانشیار عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، گروه علوم سیاسی، تهران، ایران
شاپا
2345-5195Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
ضرورت تغییر رویکرد در مدیریت محیطهای طبیعی کشور قسمت پنجم: ضرورت تغییر رویکرد در مدیریت مراتع: تدوین طرحهای مرتعداری با رویکرد اکوسیستمی
جلیلی, عادل (مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور, 2021-05-22)علم مرتعداری در ایران در تمامی سطوح آموزشی، پژوهشی و اجرا، علم مدیریت چراست و حتی طبقهبندی مراتع به مراتع درجه یک، دو و غیره یا تعیین ظرفیت چرا و یا صدور پروانه چرا و نهایتاً تدوین طرحهای مرتعداری در این راستا است. این ...
-
بررسی دو رویکرد اثباتی در دادرسی مدنی ایران و امریکا: رویکرد مبتنی بر دلیل و رویکرد مبتنی بر روایت
فولادی نژاد, فرشید؛ رجبی, عبداله؛ الماسی, نجادعلی؛ نهرینی, فریدون (پردیس فارابی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, College of Farabi, 2024-03-20)نظم و عدالت از مهمترین اصول نظامهای حقوقی در طول تاریخ بوده است. در برخی نظامها، اعتقاد بر آن است که آن دو از طریق اجرای قانون حاصل خواهد شد و در برخی دیگر نظر عرف ملاک دانسته شده است. ولی تردیدی نیست که در همة نظامها ...
-
از رویکرد دانشافزا تا رویکرد نگرشساز (نگاهی آسیبشناسانه به کتابهای معارف اسلامی و پیشنهاد یک رویکرد راهگشا)
مشکات, عبدالرسول (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2016-05-21)هدف: این مقاله در پی ارائة رویکردی نوین استکه برخی کاستیهای کتب درسی معارف اسلامی دانشگاه را تا حدّی برطرف کند. رو ...




