سیاست خارجی، هالیوود و جریان بازنمایی خاورمیانه پس از یازده سپتامبر
(ندگان)پدیدآور
قوام, سید عبداالعلیاسماعیلی, بشیرنوع مدرک
Textمقاله مستخرج از رساله دکترا
زبان مدرک
فارسیچکیده
دیپلماسی رسانه ای به عنوان یکی از شاخه های دیپلماسی عمومی ابزار موثر اعمال سیاست خارجی به حساب می آید؛ در این میان ایالات متحده در طول دهه های گذشته با در اختیار داشتن انحصار نسبی تولیدات فرهنگی و رسانه ای به طور گسترده ای به بسط نفوذ قدرت نرم خود در سراسر جهان مبادرت نموده است. جریان بازنمایی رسانه ای هالیوود در دوران جنگ سرد و در راستای مقابله با ایدئولوژی کمونیسم مورد تحلیل و بررسی بسیطی توسط اندیشمندان چپ گرا قرا گرفته است. مقاله حاضر به این نکته اشاره دارد که پس از وقوع حادثه یازده سپتامبر تا کنون، روندی مبنی بر بازنمایی رسانه جهان اسلام و بر پایه اسلام هراسی شکل گرفته که هدف آن ایجاد و تثبیت کلیشه های فکری و طبیعی سازی نگرش منفی از خاورمیانه در اذهان عمومی جهانی است. این روند به عکس نمونه مشابه در دوران جنگ سرد با غفلت نسبی پژوهشی و نظریه پردازی مواجه گشته و جریان انتقادی نظام مندی در میان روشنفکران و تحلیل گران شکل نگرفته است. در این مقاله ضمن تمرکز بر جریان مذکور در هالیوود، آثاری که بر این محور تولید شدهاند مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
کلید واژگان
سیاست خارجیبازنمایی
هالیوود
خاورمیانه
یازده سپتامبر
آمریکا
خاورمیانه
سیاست خارجی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2015-01-211393-11-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرجIslamic Azad University, Karaj Branch
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتیعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرضا، گروه روابط بینالملل، ایران، شهرضا




