مقایسهی اثربخشی شناخت درمانی گروهی به شیوه TADS با دارو درمانی در درمان افسردگی نوجوانان 17-14 ساله شهر اصفهان
(ندگان)پدیدآور
جمشید بیک, آسیهکلانتری, مهردادشکیبایی, فرشتهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی به شیوه TADSو مقایسه آن با دارو درمانی در درمان افسردگی نوجوانان دختر 17-14 ساله شهر اصفهان بود. بر این اساس در قالب یک مطالعه تجربی همراه با گروه کنترل و با ارزیابی به صورت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تعداد 27 نوجوان دختر دارای تشخیص افسردگی انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در سه گروه TADS، دارو درمانی و گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش تدز یک دوره دوازده جلسهای با مشارکت والدین، درمان شناختی رفتاری تدز دریافت کردند. آزمودنیهای گروه تحت درمان دارویی در یک دوره 2 ماهه داروی افسردگی (فلوکستین) دریافت نمودند، در حالی که آزمودنیهای گروه کنترل چنین مداخلهای دریافت نکردند و در لیست انتظار قرار گرفتند و پس از دو ماه هر سه گروه تحت پیگیری قرار گرفتند. آزمودنیهای سه گروه با استفاده از مصاحبه بالینی ساختار یافته برای اختلالهای محور I (SCID-I) و مقیاس تجدیدنظر شده افسردگی بک (BDI-II) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس یک طرفه با نرمافزار آماری SPSS20 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که برنامه شناخت درمانی TADSبه طور معناداری مؤثرتر از دارو درمانی، افسردگی را کاهش داد (01/0P
کلید واژگان
درمان شناختی رفتاری تدزدارو درمانی
افسردگی
نوجوان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان (نویسنده مسئول)دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
دانشیار دانشکده علوم پزشکی دانشگاه اصفهان
شاپا
2228-61442588-6649




