• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دست آوردهای روان شناختی
    • دوره 16, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دست آوردهای روان شناختی
    • دوره 16, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر چارچوب‌گذاری هدف و سبک ارتباطی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر قزوین

    (ندگان)پدیدآور
    کریمی, یوسفخلخالی, ولیاحدی, حسننفیسی, غلامرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    291.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از این تحقیق بررسی تأثیر چارچوب‌گذاری درونی و بیرونی هدف و سبک ارتباطی کنترل کننده درونی، کنترل کننده‌ بیرونی و حمایت کننده‌ خود پیروی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه‌ پنجم ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر قزوین بود. برای این منظور از یک طرح عاملی 2 × 3 استفاده شد. آزمودنی‌ها 147 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌یی انتخاب و در شش گروه آزمایشی و یک گروه گواه به صورت تصادفی جایگزین شدند. ابتدا یادگیری مطالب کتبی بر حسب دست‌یابی به یک هدف درونی (سلامت) در برابر یک هدف بیرونی (ظاهر جسمی) چارچوب‌گذاری شد، و سپس به یک شیوه‌ حمایت کننده خود پیروی یا کنترل کننده درونی یا کنترل کننده‌ بیرونی ارایه شدند. در ارتباط با عملکرد تحصیلی، هم یادگیری مفهومی و هم یادگیری طوطی‌وار مورد سنجش قرار گرفت. نتیجه‌های به دست آمده از تحلیل واریانس چند متغیری داده‌ها نشان داد که چارچوب‌گذاری درونی هدف در مقایسه با چارچوب‌گذاری بیرونی هدف، پردازش مفهومی مطالب یادگیری را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، دانش‌آموزانی که برای تعقیب این محتواهای هدف، یک سبک ارتباطی حمایت کننده خود پیروی را تجربه ‌کردند در مقایسه با دانش‌آموزانی که تحت فشار درونی یا بیرونی قرار ‌گرفتند، یادگیری مفهومی بیشتری نشان ‌دادند. با این وجود، چنین نتیجه‌هایی برای یادگیری طوطی‌وار دیده نشد. به نظر می‌رسد که بافت‌های کنترل کننده درونی، کنترل کننده‌ بیرونی و محتوای هدف بیرونی به طور برابر با بافت‌های حمایت کننده‌ خود پیروی و هدف درونی در پیشبرد یادسپاری تحت‌الفظی مطالب یادگیری موثر باشند.
    کلید واژگان
    چارچوب‌گذاری هدف
    سبک ارتباطی
    انگیزش خود پیرو و کنترل شده
    پیشرفت تحصیلی
    نظریه خودمختاری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2009-12-22
    1388-10-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
    دانشجوی دوره ی دکتری تخصصی روان‌شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
    استاد دانشگاه علامه طباطبایی
    استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب

    شاپا
    2228-6144
    2588-6649
    URI
    http://psychac.scu.ac.ir/article_11612.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/137894

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب