| dc.contributor.author | اکرمی, لیلا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:40:53Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:40:53Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:40:53Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:40:53Z | |
| dc.date.issued | 2020-04-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-12-03 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-09-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اکرمی, لیلا. (1399). اثر بخشی مداخله گروهی مبتنی بر برنامه پیرز بر مشکلات رفتاری و اضطراب اجتماعی در نوجوانان با اختلال اوتیسم با عملکرد بالا. مجله دست آوردهای روان شناختی, 27(1), 193-222. doi: 10.22055/psy.2020.31843.2456 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6144 | |
| dc.identifier.issn | 2588-6649 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22055/psy.2020.31843.2456 | |
| dc.identifier.uri | http://psychac.scu.ac.ir/article_15553.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/137875 | |
| dc.description.abstract | هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی مداخله گروهی مبتنی بر برنامه پیرز بر کاهش مشکلات رفتاری و اضطراب اجتماعی در نوجوانان با اختلال اوتیسم با عملکرد بالا بود. این پژوهش با استفاده از روش تک آزمودنی و طرحA-B-A انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شهر یزد در سال تحصیلی 97-1396 بودند. با استفاده از نمونه گیری هدفمند 4 دانش آموز پسر مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا انتخاب شدند. جلسات آموزشی بر اساس دستورالعمل مداخله گروهی برنامه پیرز در قالب 14 جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه برگزار شد. بر اساس نتایج تحلیل دیداری داده ها، برنامه در زمینه بهبود مشکلات رفتاری و اضطراب اجتماعی برای هر چهار شرکت کننده موثر بوده است. به منظور پیگیری نتایج مداخله، یک ماه بعد از مداخله مقیاس سیستم ارزیابی رفتار کودکان (BASC-3) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی(SAS-A) مجددا توسط مادران و نوجوانان تکمیل شد. بر اساس یافته های این پژوهش به نظر می رسد ماهیت گروهی برنامه مداخله، مشارکت مادران و ایجاد فرصت برای تعامل نوجوانان با یکدیگر، منجر به بهبود اضطراب اجتماعی شده است. همچنین برنامه پیرز توانسته است اثر مستقیم و مثبت بر مشکلات رفتاری داشته باشد. به طور کلی یافته های پژوهش حاضر از تاثیر مثبت برنامه آموزشی پیرز بر کاهش مشکلات رفتاری و اضطراب اجتماعی پسران نوجوان با اختلال اوتیسم با عملکرد بالا حمایت می کند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 928 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه شهید چمران اهواز | fa_IR |
| dc.publisher | Shahid Chamran University of Ahvaz | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله دست آوردهای روان شناختی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Psychological Achievements | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22055/psy.2020.31843.2456 | |
| dc.subject | برنامه پیرز | fa_IR |
| dc.subject | مشکلات رفتاری | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | اختلال اوتیسم با عملکرد بالا | fa_IR |
| dc.title | اثر بخشی مداخله گروهی مبتنی بر برنامه پیرز بر مشکلات رفتاری و اضطراب اجتماعی در نوجوانان با اختلال اوتیسم با عملکرد بالا | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | مدرس مدعو دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 27 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 193 | |
| dc.citation.epage | 222 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-9936-3423 | |