نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاکرمی, لیلاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:40:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:40:53Z
dc.date.available1399-07-08T22:40:53Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:40:53Z
dc.date.issued2020-04-20en_US
dc.date.issued1399-02-01fa_IR
dc.date.submitted2019-12-03en_US
dc.date.submitted1398-09-12fa_IR
dc.identifier.citationاکرمی, لیلا. (1399). اثر بخشی مداخله گروهی مبتنی بر برنامه پیرز بر مشکلات رفتاری و اضطراب اجتماعی در نوجوانان با اختلال اوتیسم با عملکرد بالا. مجله دست آوردهای روان شناختی, 27(1), 193-222. doi: 10.22055/psy.2020.31843.2456fa_IR
dc.identifier.issn2228-6144
dc.identifier.issn2588-6649
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22055/psy.2020.31843.2456
dc.identifier.urihttp://psychac.scu.ac.ir/article_15553.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/137875
dc.description.abstractهدف از پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی مداخله گروهی مبتنی بر برنامه پیرز بر کاهش مشکلات رفتاری و اضطراب اجتماعی در نوجوانان با اختلال اوتیسم با عملکرد بالا بود. این پژوهش با استفاده از روش تک آزمودنی و طرحA-B-A انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شهر یزد در سال تحصیلی 97-1396 بودند. با استفاده از نمونه گیری هدفمند 4 دانش آموز پسر مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا انتخاب شدند. جلسات آموزشی بر اساس دستورالعمل مداخله گروهی برنامه پیرز در قالب 14 جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه برگزار شد. بر اساس نتایج تحلیل دیداری داده ها، برنامه در زمینه بهبود مشکلات رفتاری و اضطراب اجتماعی برای هر چهار شرکت کننده موثر بوده است. به منظور پیگیری نتایج مداخله، یک ماه بعد از مداخله مقیاس سیستم ارزیابی رفتار کودکان (BASC-3) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی(SAS-A) مجددا توسط مادران و نوجوانان تکمیل شد. بر اساس یافته های این پژوهش به نظر می رسد ماهیت گروهی برنامه مداخله، مشارکت مادران و ایجاد فرصت برای تعامل نوجوانان با یکدیگر، منجر به بهبود اضطراب اجتماعی شده است. همچنین برنامه پیرز توانسته است اثر مستقیم و مثبت بر مشکلات رفتاری داشته باشد. به طور کلی یافته های پژوهش حاضر از تاثیر مثبت برنامه آموزشی پیرز بر کاهش مشکلات رفتاری و اضطراب اجتماعی پسران نوجوان با اختلال اوتیسم با عملکرد بالا حمایت می کند.fa_IR
dc.format.extent928
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.publisherShahid Chamran University of Ahvazen_US
dc.relation.ispartofمجله دست آوردهای روان شناختیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Psychological Achievementsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22055/psy.2020.31843.2456
dc.subjectبرنامه پیرزfa_IR
dc.subjectمشکلات رفتاریfa_IR
dc.subjectاضطراب اجتماعیfa_IR
dc.subjectاختلال اوتیسم با عملکرد بالاfa_IR
dc.titleاثر بخشی مداخله گروهی مبتنی بر برنامه پیرز بر مشکلات رفتاری و اضطراب اجتماعی در نوجوانان با اختلال اوتیسم با عملکرد بالاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمدرس مدعو دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue1
dc.citation.spage193
dc.citation.epage222
nlai.contributor.orcid0000-0001-9936-3423


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد