بررسی اثربخشی فراشناخت درمانی ولز بر افزایش شادکامی و کاهش اضطراب دانشآموزان پسر دورهی دوم مقطع متوسطه شهر خرم آباد
(ندگان)پدیدآور
سهرابی فرد, محمد مهدیسیاهپوش منفرد, مسلمکرائی, شهلاکریمی نژاد, کلثومنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی فراشناخت درمانی بر افزایش شادکامی و کاهش اضطراب دانشآموزان پسر دورهی دوم مقطع متوسطهی شهرستان خرم آباد بود. پژوهش حاضر، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون به همراه پیگیری با دو گروه آزمایش و کنترل بود. نمونهی آماری شامل 30 نفر از دانشآموزان مدارس شهر خرم آباد بود که به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض 7 جلسهی فراشناخت درمانی ولز قرار گرفتند. ابزار پژوهش عبارت بود از: پرسشنامهی شادکامی آکسفورد (1990) و پرسشنامهی اضطراب بک (1988). هر دو گروه در سه مرحلهی پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری مورد ارزشیابی قرار گرفتند. داده-های گردآوری شده با تحلیل واریانس با اندازههای مکرر تحلیل شدند. نتایج تحلیل آماری نشان داد که فراشناخت درمانی ولز بر افزایش شادکامی و کاهش اضطراب مؤثر است و این نتیجه در مرحله پیگیری پایدار بود.
کلید واژگان
درمان فراشناخت ولزشادکامی
اضطراب
دانش آموزان پسر
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
مسئول دفتر اعتیاد ستاد کل بهزیستی لرستانمشاور بهزیستی لرستان
دانشگاه شهید چمران اهواز- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی- کارشناس امور پژوهشی و تحصیلات تکمیلی
دانشجوی دکترای مشاوره خانواده دانشگاه شهید چمران اهواز
شاپا
2228-61442588-6649




