نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorگلستانه, موسیfa_IR
dc.contributor.authorتیموری, اسفندیارfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:40:49Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:40:49Z
dc.date.available1399-07-08T22:40:49Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:40:49Z
dc.date.issued2019-06-22en_US
dc.date.issued1398-04-01fa_IR
dc.date.submitted2016-05-01en_US
dc.date.submitted1395-02-12fa_IR
dc.identifier.citationگلستانه, موسی, تیموری, اسفندیار. (1398). بررسی برخی از پیشایندها و پیامدهای مهم تاب‌آوری معلّمان. مجله دست آوردهای روان شناختی, 26(1), 169-190. doi: 10.22055/psy.2019.17795.1527fa_IR
dc.identifier.issn2228-6144
dc.identifier.issn2588-6649
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22055/psy.2019.17795.1527
dc.identifier.urihttp://psychac.scu.ac.ir/article_14609.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/137851
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر آزمون مدل مفروض علّی متغیرهای پیشایند و پیامد تاب‌آوری معلّمان بود. جامعه‌ی آماری پژوهش، شامل تمام معلّمان شاغل در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در آموزش و پرورش شهر بوشهر بود که از این تعداد 400 نفر معلّم به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003)، سیاهه ترجیح‌کاری آمابلی و همکاران (1994)، پرسشنامه تنظیم هیجانی جان و گراس (2003)، آزمون جهت‌گیری زندگی شییر و کارور (1994)، مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و مادوکس (1982)، مقیاس چندبعدی حمایت‌ اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988)، پرسشنامه راهبردهای مقابله با فشار روانی اندلر و پارکر (1990)، پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1970)، پرسشنامه عملکرد خانواده اسپتاین و بالدوین (1983)، پرسشنامه کیفیت زندگی ویر و شربون (1992) و پرسشنامه هوش‌معنوی کینگ (2008) استفاده شد. نتایج مدل نشان داد که مسیرهای بین راهبردهای مقابله ای، انگیزش درونی-بیرونی، تنظیم هیجانی، عملکرد خانواده و هوش معنوی با تاب آوری معنی دار می باشد اما روابط متغیرهای حمایت اجتماعی و خوش بینی با تاب آوری غیر معنی دار بود. روابط بین تاب آوری با متغیرهای پیامد آن مانند کیفیت زندگی و عملکرد شغلی معنی دار بود اما با متغیر خودکارآمدی رابطه معنی دار نبود.نتایج مدل کلی نشان داد شاخص‌های مدل پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردارند. به منظور برازندگی بهتر، مدل اصلاح شده بررسی شد. نتایج دلالت بر بهبود شاخص‌های برازش مدل اصلاح شده داشت. بر این اساس نتیجه گیری می شود که افزایش تاب‌آوری معلمان موجب افزایش کیفیت زندگی آنان خواهد شد.fa_IR
dc.format.extent767
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.publisherShahid Chamran University of Ahvazen_US
dc.relation.ispartofمجله دست آوردهای روان شناختیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Psychological Achievementsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22055/psy.2019.17795.1527
dc.subjectتاب‌آوریfa_IR
dc.subjectپیشایندها و پیامدهای تاب‌آوریfa_IR
dc.subjectمعلّمانfa_IR
dc.titleبررسی برخی از پیشایندها و پیامدهای مهم تاب‌آوری معلّمانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه خلیج فارسfa_IR
dc.contributor.departmentدبیر آموزش و پرورشfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue1
dc.citation.spage169
dc.citation.epage190


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد