• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دست آوردهای روان شناختی
    • دوره 25, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دست آوردهای روان شناختی
    • دوره 25, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه سرمایه‏‏ های تحولی خانواده، مدرسه و سایرین با بهزیستی روان شناختی: نقش واسطه ای امید

    (ندگان)پدیدآور
    سپهرنوش مرادی, فاطمهحجازی, الهه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    565.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای امید در رابطه سرمایه‌های تحولی خانواده، مدرسه و سایرین با بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان است. جامعه آماری، دانش‌آموزان دبیرستان‌های دولتی شهر همدان بودند که نمونه شامل 410 نفر (222 دختر و 188 پسر) به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به مقیاس‌های سرمایه‌های تحولی، امید و بهزیستی روان‌شناختی پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سرمایه‌های تحولی خانواده و مدرسه به طور مستقیم با امید ارتباط دارند و سرمایه‌های تحولی خانواده و امید نیز به طور مستقیم با بهزیستی روان-شناختی رابطه دارند. سرمایه‌های تحولی خانواده و مدرسه با واسطه امید بر بهزیستی روان‌شناختی اثر غیرمستقیم و مثبت دارد، اما اثر سرمایه‌های تحولی سایرین بر امید و بهزیستی روان‌شناختی معنی‌دار نبود. مقایسه مدل پیشنهادی پژوهش به طور کلی برای دو گروه دختر و پسر تفاوت قابل توجهی نداشت. با توجه به یافته‌ها می‌توان گفت که امید نقش واسطه‌ای در رابطه بین سرمایه‌های تحولی خانواده و مدرسه با بهزیستی روان‌شناختی دارد.
    کلید واژگان
    سرمایه خانواده
    سرمایه تحولی مدرسه
    سرمایه تحولی سایرین
    امید
    بهزیستی روان‌شناختی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-12-22
    1397-10-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
    هیات علمی دانشگاه تهران

    شاپا
    2228-6144
    2588-6649
    URI
    https://dx.doi.org/10.22055/psy.2019.25139.2024
    http://psychac.scu.ac.ir/article_14137.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/137834

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب