رابطه سرمایه های تحولی خانواده، مدرسه و سایرین با بهزیستی روان شناختی: نقش واسطه ای امید
(ندگان)پدیدآور
سپهرنوش مرادی, فاطمهحجازی, الههنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای امید در رابطه سرمایههای تحولی خانواده، مدرسه و سایرین با بهزیستی روانشناختی دانشآموزان است. جامعه آماری، دانشآموزان دبیرستانهای دولتی شهر همدان بودند که نمونه شامل 410 نفر (222 دختر و 188 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به مقیاسهای سرمایههای تحولی، امید و بهزیستی روانشناختی پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سرمایههای تحولی خانواده و مدرسه به طور مستقیم با امید ارتباط دارند و سرمایههای تحولی خانواده و امید نیز به طور مستقیم با بهزیستی روان-شناختی رابطه دارند. سرمایههای تحولی خانواده و مدرسه با واسطه امید بر بهزیستی روانشناختی اثر غیرمستقیم و مثبت دارد، اما اثر سرمایههای تحولی سایرین بر امید و بهزیستی روانشناختی معنیدار نبود. مقایسه مدل پیشنهادی پژوهش به طور کلی برای دو گروه دختر و پسر تفاوت قابل توجهی نداشت. با توجه به یافتهها میتوان گفت که امید نقش واسطهای در رابطه بین سرمایههای تحولی خانواده و مدرسه با بهزیستی روانشناختی دارد.
کلید واژگان
سرمایه خانوادهسرمایه تحولی مدرسه
سرمایه تحولی سایرین
امید
بهزیستی روانشناختی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانهیات علمی دانشگاه تهران
شاپا
2228-61442588-6649




