• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دست آوردهای روان شناختی
    • دوره 22, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دست آوردهای روان شناختی
    • دوره 22, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش برنامه رانندگی ایمن بر ادراک ریسک رانندگان موتورسیکلت

    (ندگان)پدیدآور
    زارع, حسینمحمدزاده ادملایی, رجبعلیعلیپور, احمدترخان, مرتضی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    330.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدفبررسی اثربخشی آموزش برنامه رانندگی ایمن بر ادراک ریسک و نگرانی رانندگان موتورسیکلتانجام شد. طرح پژوهش از نوع آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون وگروه گواه و دوره­ی پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه رانندگان موتورسیکلتشهرستان بابل بود. با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده 60 نفر انتخاب شدندکه این تعداد به صورت تصادفی 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه قرارگرفتند. شرکت کنندگان پرسشنامه ادراک ریسک راندمو و اورسون را تکمیل کردند. برنامهآموزش رانندگی ایمن به مدت هشت هفته، 16 جلسه و 32 ساعت به گروه آزمایش آموزش دادهشد و به گروه کنترل آموزش داده نشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیلواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد بین نمرات ادراک ریسک و نگرانی رانندگان موتورسیکلت درپیش آزمون با پس آزمون و پیگری گروه آزمایش تفاوت معنی‌دار وجود دارد (001/0P≤)، این تفاوتدر نمرات گروه کنترل مشاهده نشد. این نتایج نشان می‌دهد که برنامه آموزش رانندگیایمن در افزایش ادراک ریسکو نگرانی رانندگان موتور سیکلت مؤثر است.
    کلید واژگان
    برنامه رانندگی ایمن
    ادراک ریسک
    نگرانی
    رانندگان موتور سیکلت

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2015-12-22
    1394-10-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
    استادیار دانشگاه پیام نور
    استاد گروه روان‌شناسی دانشگاه پیام نور
    دانشیار گروه روان‌شناسی دانشگاه پیام نور

    شاپا
    2228-6144
    2588-6649
    URI
    https://dx.doi.org/10.22055/psy.2016.12307
    http://psychac.scu.ac.ir/article_12307.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/137789

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب