بررسی عوامل مؤثر بر رشد مسیر شغلی دانشآموزان سوم راهنمایی تا پیش دانشگاهی شهر اصفهان
(ندگان)پدیدآور
صادقی, احمدباغبان, ایرانبهرامی, فاطمهاحمدی, سید احمدمولوی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر رشد مسیر شغلی دانشآموزان بود. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان سوم راهنمایی تا پیش دانشگاهی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 بودند. از این جامعه، نمونهای با حجم 721 نفر (دختر و پسر) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای پنج عامل شخصیت نئو، رشد مسیر شغلی، باور به مهارتها، حمایت والدین، بیتصمیمی مسیر شغلی، خودکارآمدی تصمیمگیری و عزتنفس استفاده شد. روشهای آماری مورد استفاده شامل آمار توصیفی و تحلیل استنباطی به روش مدلسازی معادله ساختاری بود. نتایج حاصل از مدل معادله ساختاری نشان داد خودکارآمدی تصمیمگیری، حمایت خانواده، رغبت هنری و بیتصمیمی بر رشد مسیر شغلی دانشآموزان تأثیر معنادار دارند. به طوری که بیتصمیمی به کاهش و خودکارآمدی تصمیمگیری، حمایت خانواده و رغبت هنری بر افزایش رشد مسیر شغلی تأثیر میگذارد. تأثیر خودکارآمدی تصمیمگیری از سایر عوامل بیشتر است و بعد از آن حمایت خانواده بیشترین تأثیر را دارد. یافتهی دیگر پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار خودکارآمدی بر اساس 6 موضوع هالند بر رغبتها میباشد. در زمینهی تأثیر شخصیت بر بیتصمیمی یافتههای پژوهش نشان داد، روانرنجوری تأثیر مثبت و وجدانگرایی و تجربهگرایی تأثیر منفی بر بیتصمیمی دارند. با توجه به اجرای پژوهش در جامعهی دانشآموزی شهر اصفهان نتایج پژوهش محدود به این جامعه است و در تعمیم نتایج باید احتیاط کرد.
کلید واژگان
شخصیترغبت
تصمیمگیری
حمایت والدین
خودکارآمدی تصمیمگیری
رشد مسیرشغلی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-06-211391-04-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
دکترای مشاوره مسیر شغلی. مدرس مدعو گروه مشاوره دانشگاه اصفهان (نویسنده مسئول)دانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
دانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
استاد گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
استاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
شاپا
2228-61442588-6649




