• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دست آوردهای روان شناختی
    • دوره 17, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دست آوردهای روان شناختی
    • دوره 17, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ویژگی‌های روان سنجی پرسشنامه‌های سنجش رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان بانک صادرات ایران

    (ندگان)پدیدآور
    خدایاری فرد, محمدمیر کمالی, سید محمدافروز, غلامعلیپاک نژاد, محسنهومن, حیدر علیبه پژوه, احمدشکرکن, حسینحسینیان, سیمینیزدی, سیده منورهغباری بناب, باقرشکوهی یکتا, محسنربیع‌زاده, محمدفقیهی, علی‌نقیحسینی حسین‌آباد, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    200.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی ابزاری استاندارد و ویژه برای سنجش رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان بانک و تعیین عوامل هر یک بود. روش پژوهش از نوع توصیفی– پیمایشی بود و به این منظور دو پرسشنامه سنجش رضایت شغلی ویژه کارکنان بانک و رضایت مشتریان بانک طراحی شد. در مطالعه‌ی مقدماتی خصوصیات روانسنجی از جمله رواییمحتوا و صوری هر دو پرسشنامه وارسی شد. سپس پرسشنامه‌های نهایی در بین نمونه 873 نفری از کارکنان شعب بانکصادرات ایران در شهر تهران و نمونه350 نفری مشتریان بانک مذکور باروش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب و اجرا شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه رضایت شغلی ضمن تأیید ساختار نظری اولیه، هفت عامل را به عنوان عوامل مهم رضایت شغلی کارکنان بانک نشان داد که به ترتیب عبارتند از: تأمین نیاز‌های مادی و روانی، روابط با همکاران و مشتری، ماهیت کار، روابط با سرپرست، منزلت، مسئولیت و احترام، عوامل محیطی کار و جو سازمانی. میزان رضایت شغلی کارکنان بانک در حد متوسط بود. ضعیف‌ترین احساس رضایت شغلی کارکنان مربوط به جو سازمانی نامناسب، ارضای نیازهای مادی و معنوی و عوامل محیطی شعب بانک بود. در کنار آن کارکنان احساس رضایتمندی مطلوبی نسبت به همدلی و همکاری در بین همکاران و با دیگران و نیز شایستگی و صلاحیت روسا داشتند.نتایج تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه رضایت مشتری نیز ضمن تأیید ساختار نظری اولیه چهار عامل را در تأمین رضایت مشتریان مهم نشان داد، که عبارتند از: رضایت از کارکنان و فرایندها، رضایت از محیط فیزیکی، موانع تجهیزاتی خدمت رسانی و موانع انسانی خدمت رسانی. میزان رضایت مشتریان بانک صادرات در حد خوب و مطلوب بود.
    کلید واژگان
    رضایت شغلی
    رضایت مشتری
    کارکنان بانک
    خصوصیات روانسنجی و بانک صادرات

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2010-12-22
    1389-10-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    استاد دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)
    استاد دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
    استادیار پژوهشی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران
    عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشیار دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
    استاد دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران
    استاد دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی دانشگاه الزهرا
    دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان‏شناسی دانشگاه الزهرا
    کارشناس ارشد بانکداری
    دانشیار دانشگاه قم
    کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی
    کارشناس ارشد بانکداری
    دانشیار دانشگاه قم
    کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی

    شاپا
    2228-6144
    2588-6649
    URI
    http://psychac.scu.ac.ir/article_11677.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/137704

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب