اثربخشی شناخت درمانی گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش اضطراب و افسردگی دانشآموزان مدارس دبیرستانی
(ندگان)پدیدآور
بیرامی, منصورموحدی, یزدانمحمدزادگان, رضاموحدی, معصومهوکیلی, سجادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهشهای روان درمانی ذهن آگاهی به عنوان یک حالت ارتقاء دهنده تفکر خودآگاهی برای بهبود بهزیستی در نظر گرفته میشود. در این پژوهش، اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به شیوه گروهی در کاهش اضطراب و افسردگی دانشآموزان مدارس دبیرستانی مورد بررسی قرار گرفت.روش این پژوهش آزمایشی، طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. نمونه شامل 40 نفر از دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر خرم آباد بود. ابتدا از 420 نفر از افراد آزمون اضطراب و افسردگی به عمل آمد؛ سپس افرادی از جامعه فوق که طبق معیار نقطه برش بالینی در سطح غیر نرمالی قرار داشتند انتخاب شدند و مورد مصاحبه بالینی ساختار یافته قرار گرفتند. از این تعداد، 20 نفر برای گروه آزمایش و 20 نفر برای گروه گواه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. درمان ذهن آگاهی طی 8 جلسه نود دقیقهای، هر هفته یک جلسه اجرا شد. پس از اتمام جلسهها پس آزمون روی دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. نتایج حاصل از تحلیل واریانسهای چند متغیری، بیانگر کاهش معنیدار اضطراب و افسردگی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه است (01/0p
کلید واژگان
ذهن آگاهیاضطراب
افسردگی
دانشآموزان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تبریزدانشجوی دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی، دانشگاه تبریز (نویسنده مسئول)
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی لرستان
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز
شاپا
2228-61442588-6649




