نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorهمایی, رضوانfa_IR
dc.contributor.authorفاطمی اردستانی, فخرالساداتfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:40:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:40:10Z
dc.date.available1399-07-08T22:40:09Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:40:10Z
dc.date.issued2020-05-21en_US
dc.date.issued1399-03-01fa_IR
dc.date.submitted2019-09-13en_US
dc.date.submitted1398-06-22fa_IR
dc.identifier.citationهمایی, رضوان, فاطمی اردستانی, فخرالسادات. (1399). رابطه ادراک تعاملات اجتماعی و سبک های شناختی یادگیری با تفکر انتقادی در دانش آموزان دختر دبیرستانی. نشریه علمی روانشناسی اجتماعی, 7(54), 39-50.fa_IR
dc.identifier.urihttp://psychology.iauahvaz.ac.ir/article_673389.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/137618
dc.description.abstractهدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک تعاملات اجتماعی و سبک های شناختی یادگیری با تفکر انتقادی در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شهر اهواز بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. بدین منظور، نمونه تحقیق شامل 250 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. آزمودنی‌ها توسط پرسشنامه تعاملات اجتماعی گلاس (1994)، پرسشنامه سبکهای شناختی یادگیری کلب (1985) و پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003) مورد آزمون قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه خطی استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین ادراک تعاملات اجتماعی در زمینه افکار مثبت (35/0)، با تفکر انتقادی رابطه مثبت و معنی‌دار و بین سبک شناختی یادگیری مشاهده تاملی (16/0) با تفکر انتقادی رابطه منفی و معنی دار وجود داشت. ولی ادراک تعاملات اجتماعی در زمینه افکار منفی (08/0-) و سبک های شناختی یادگیری تجربه عینی (05/0)، مفهوم سازی انتزاعی (07/0) و آزمایشگری فعال (06/0) با تفکر انتقادی رابطه معنی دار نداشتند. همچنین نتایج رگرسیون نشان دادکه بین متغیرهای پیش‌بین افکار منفی (به صورت معکوس) و افکار مثبت با تفکر انتقادی رابطه چندگانه وجود داشت و 16 درصد از واریانس تفکر انتقادی را تبیین کردند. همچنین نتایج نشان داد که افکار مثبت و افکار منفی به ترتیب قویترین پیش‌بینی کننده‌های تفکر انتقادی بودند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که افزایش ادراک تعاملات اجتماعی در زمینه افکار مثبت و منفی در ارتقای تفکر انتقادی کمک می‌نماید.fa_IR
dc.format.extent311
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه علمی روانشناسی اجتماعیfa_IR
dc.subjectادراک تعاملات اجتماعیfa_IR
dc.subjectسبک های شناختی یادگیریfa_IR
dc.subjectتفکر انتقادی. دانش آموزان دخترfa_IR
dc.titleرابطه ادراک تعاملات اجتماعی و سبک های شناختی یادگیری با تفکر انتقادی در دانش آموزان دختر دبیرستانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue54
dc.citation.spage39
dc.citation.epage50


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد