اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه نمایش بر کمرویی و اضطراباجتماعی دانشآموزان کمرو
(ندگان)پدیدآور
شمالی احمدآبادی, مهدیمحمدی احمدآبادی, ناصرسعیدمنش, محسنبرخورداری احمدآبادی, عاطفهآقایی میبدی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر، با هدف آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه نمایش بر کمرویی و اضطراباجتماعی دانشآموزان کمرو انجام شد. روش: این مطالعه با رویکرد کمّی و به روش نیمه آزمایشی و با بکارگیری طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از دانش آموزان پایههای پنجم و ششم ابتدایی با مشکل کمرویی در سال 1398-99 بود که با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 24 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای 12 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای کمرویی و اضطراب اجتماعی در مراحل پیشآزمون و پسآزمون پاسخ دادند. گروه آزمایش مداخله آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه نمایش را در 9 جلسه 1 ساعته و هر هفته دو جلسه دریافت کردند، در صورتی که گروه گواه هیچگونه مداخلهای را طی مدت زمان انجام پژوهش دریافت ننموند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه نمایش بر کمرویی و اضطراباجتماعی دانشآموزان کمرو تاثیرمعنیداری داشته (001/0>p) است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود که بر آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه نمایش برای دانشآموزان کمرو تأکید شود.
کلید واژگان
مهارتهای ارتباطینمایش
کمرویی
اضطراباجتماعی
دانشآموزان
شماره نشریه
53تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازسازمان پدید آورنده
مدرس دانشگاه پیامنور اردکاناستادیار روانشناسی و علوم تربیتی پیام نور تفت
گروه روانشناسی دانشگاه علم و هنر، یزد
کارشناس روانشناسی عمومی دانشگاه پیامنور میبد
کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد اردکان، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.




