تاثیر بازآموزی اسنادی بر افسردگی دانش آموزان دوره ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
صادقی نژاد, سعیدهبختیارپور, سعیدحیدری, علیرضامکوندی, بهنامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش تاثیر بازآموزی اسنادی بر افسردگی دانش آموزان دوره ابتدایی بود. در این پژوهش آموزش بازآموزی اسنادی به عنوان متغیر مستقل و افسردگی به عنوان متغیر وابسته بودند. پژوهش حاضر یک روش آزمایش میدانی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. ابزار این پژوهش پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI) بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر(3672 نفر) پایه ششم ابتدایی شهر دزفول بود که از بین آنها 300 نفر به خاطر مسئله افسردگی در سال تحصیلی 95-1394 به مشاور مدرسه ارجاع داده شده بودند. پس از بررسی و اجرای پرسشنامه افسردگی بروی این عده، بررسی نتایج نشان داد که 30 نفر نمره افسردگیشان یک انحراف استاندارد بالاتر از میانگین بود، که به شیوه هدفمند نمونه برداری شدند و به طور تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه گمارده شدند. قبل از آموزش بازآموزی اسنادی از هر دو گروه پیش آزمون افسردگی گرفته شد، سپس به گروه آزمایشی آموزش بازآموزی اسنادی ارائه شد و به گروه گواه ارایه نشد. پس از اتمام دوره آموزش بلافاصله از دو گروه پس آزمون هایی از پرسشنامه افسردگی گرفته شد. حدود دو ماه بعد از دوره آموزشی مجددا از هر دو گروه آزمون پیگیری گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش باز آموزی اسنادی بر افسردگی در پس آزمون (033/0P= و 65/21df= و 93/5- t=) در سطح (01/0p
کلید واژگان
واژگان کلیدی: باز آموزی اسنادیافسردگی
دانش آموزان دوره ابتدایی
شماره نشریه
52تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترااستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز




