| dc.contributor.author | حبیباللهی, سعید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:40:01Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:40:01Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:40:01Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:40:01Z | |
| dc.date.issued | 2019-01-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-11-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-06-06 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-03-16 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حبیباللهی, سعید. (1397). تأثیر آموزش حساسیتزدایی با حرکات سریع چشم و پردازش مجدد بر اضطراب مدرسه و تابآوری دانشآموزان. نشریه علمی روانشناسی اجتماعی, 6(49), 11-22. | fa_IR |
| dc.identifier.uri | http://psychology.iauahvaz.ac.ir/article_545956.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/137564 | |
| dc.description.abstract | هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش حساسیت زدایی با حرکات چشم و بازپردازش مجدد بر اضطراب مدرسه و تابآوری دانش آموزان بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان دبیرستانی پسر شهر نجف آباد در سال تحصیلی (95-1394) بود. از این جامعه 60 نفر از دانشآموزانی که نمره اضطراب مدرسهی آنها دو انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب، و پس از آن در دو گروه آزمایش(30 نفر) و کنترل(30 نفر)، گمارده شدند. پژوهش حاضر به شیوهی تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه اضطراب مدرسه فیلیپس و پرسشنامهی تابآوری کانر و دیویدسون بود. قبل از انجام مداخله آزمودنی های دو گروه به وسیله ابزار پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای با روش حساسیتزدایی با حرکات چشم و بازپردازش مجدد آموزش دید و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. دادهها با روش کوواریانس چند متغیری (مانکووا) تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین نمرات پس آزمون گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در میزان اضطراب مدرسه و تاب آوری وجود دارد. آموزش حساسیتزدایی با حرکات چشم و بازپردازش مجدد باعث کاهش اضطراب مدرسه و افزایش تاب آوری افراد گروه آزمایش شده است (P<0/001). | fa_IR |
| dc.format.extent | 305 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه علمی روانشناسی اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | حساسیت زدایی | fa_IR |
| dc.subject | حرکات چشم | fa_IR |
| dc.subject | بازپردازش مجدد | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب مدرسه | fa_IR |
| dc.subject | تابآوری | fa_IR |
| dc.title | تأثیر آموزش حساسیتزدایی با حرکات سریع چشم و پردازش مجدد بر اضطراب مدرسه و تابآوری دانشآموزان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 6 | |
| dc.citation.issue | 49 | |
| dc.citation.spage | 11 | |
| dc.citation.epage | 22 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-2786-3442 | |