اثربخشی آموزش مبتنی بر بخشودگی بر تابآوری و دلزدگی زناشویی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
(ندگان)پدیدآور
پرنیان, فاطمهضرغام حاجبی, مجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر بخشودگی بر تابآوری و دلزدگی زناشویی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام شد. این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش همه زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس عضو انجمن حمایت از بیماران مولتیپل اسکلروزیس شهر تهران در سال 1396 بودند. در مجموع 30 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش بخشودگی قرار گرفت. گروهها پرسشنامههای تابآوری (کونور و دیویدسون، 2003) و دلزدگی زناشویی (پاینز، 1996) را در مراحل پیشآزمون و پس آزمون تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر بخشودگی بر تابآوری و دلزدگی زناشویی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس موثر بود. به عبارت دیگر آموزش مبتنی بر بخشودگی باعث افزایش تابآوری و کاهش دلزدگی زناشویی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شد (05/0P
کلید واژگان
بخشودگیتابآوری
دلزدگی زناشویی
بیماران
مولتیپل اسکلروزیس
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامیعضو هیئت علمی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران




