• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی روانشناسی اجتماعی
    • دوره 5, شماره 43
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی روانشناسی اجتماعی
    • دوره 5, شماره 43
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان

    (ندگان)پدیدآور
    صدوقی, مجیدزرجینی, رینب
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    6.317 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی با طرح همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان زن مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم شهرستان ساوه (220N=) شاغل به تدریس در سال تحصیلی95-94 بود. براساس جدول کرجسی و مورگان (1970)، نمونه‌ای به تعداد 136 نفر به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های هوش هیجانی شوت و همکاران (1998)، سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و فرسودگی شغلی مسلچ (1981) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفه‌های هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان رابطه معکوس و معناداری دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که مؤلفه‌های خودکارآمدی، تاب‌آوری و ارزیابی و بیان هیجان به ترتیب بیشترین توان پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان را داشتند. نتایج تلویحاً نشان می‌دهد که ارتقای سطح هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی می‌تواند به کاهش مشکلات شغلی و در نتیجه، فرسودگی شغلی معلمان کمک نماید.
    کلید واژگان
    هوش هیجانی
    فرسودگی شغلی
    سرمایه روانشناختی
    معلمان زن

    شماره نشریه
    43
    تاریخ نشر
    2017-06-22
    1396-04-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه کاشان

    URI
    http://psychology.iauahvaz.ac.ir/article_532134.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/137507

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب