نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکمری, سامانfa_IR
dc.contributor.authorزارعی, رقیهfa_IR
dc.contributor.authorریحانی, محمدباقرfa_IR
dc.contributor.authorشیرجنگ, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorامامی, احمدعلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:39:34Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:39:34Z
dc.date.available1399-07-08T22:39:34Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:39:34Z
dc.date.issued2015-09-23en_US
dc.date.issued1394-07-01fa_IR
dc.date.submitted2017-05-28en_US
dc.date.submitted1396-03-07fa_IR
dc.identifier.citationکمری, سامان, زارعی, رقیه, ریحانی, محمدباقر, شیرجنگ, لیلا, امامی, احمدعلی. (1394). اثربخشی آموزش معنویت درمانی مبتنی بر مثبت نگری بر میزان شادکامی و خوشبینی نوجوانان. نشریه علمی روانشناسی اجتماعی, 3(36), 103-118.fa_IR
dc.identifier.urihttp://psychology.iauahvaz.ac.ir/article_530855.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/137403
dc.description.abstractمقدمه: تحقیقات فراوانی اثربخشی معنویت درمانی را در درمان بیماری های روانی از قبیل افسردگی و اضطراب نشان داده‌اند و اخیرا از رویکرد معنویت درمانی برای ارتقاء سطح شادکامی و خوشبینی افراد نیز استفاده می‌شود. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش معنویت درمانی مبتنی بر مثبت نگری بر افزایش میزان سطح شادکامی و خوشبینی افراد نوجوان بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش آموزان سال اول دبیرستان شهر شیراز بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس تعداد 60 نفر از آنها انتخاب شد و سپس بر اساس تخصیص تصادفی افراد به دو گروه‌ آزمایش و کنترل، (هر گروه 30 نفر) گمارده شدند. آزمودنی‌ها به پرسشنامه‌های شادکامی آکسفورد و آزمون جهت گیری زندگی (LOT) پاسخ دادند. داده‌های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج تحلیل کووراریانس تک متغیره نشان داد که آموزش معنویت درمانی بر افزایش میزان شادکامی افراد گروه آزمایش تأثیر معناداری داشت (P<0/044)، همچنین آموزش معنویت درمانی در افزایش میزان خوشبینی افراد گروه آزمایش نیز تأثیر معناداری داشت(P<0/017). نتیجه گیری: یافته‌ها به طور کلی بیانگر آن است که معنویت درمانی نه تنها در درمان انواع بیماریهای روانی تأثیر دارد بلکه از آن می‌توان برای افزایش میزان شادکامی و خوشبینی افراد هم استفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent7993
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه علمی روانشناسی اجتماعیfa_IR
dc.subjectمعنویت درمانیfa_IR
dc.subjectمثبت نگریfa_IR
dc.subjectشادکامیfa_IR
dc.subjectخوشبینیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش معنویت درمانی مبتنی بر مثبت نگری بر میزان شادکامی و خوشبینی نوجوانانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشگاه شیرازfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue36
dc.citation.spage103
dc.citation.epage118


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد