تدوین مدل ساختاری مؤلفههای صبر و امید در دانشجویان دانشگاه شیراز
(ندگان)پدیدآور
مرحمتی, زهراخرمایی, فرهادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، تدوین مدل ساختاری مؤلفه های صبر و امید در دانشجویان دانشگاه شیراز است. روش پژوهش همبستگی است و مشارکت کنندگان شامل 527 دانشجوی دانشگاه شیراز بودند که برای انتخاب آنها از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد و پرسشنامه های مقیاس صبر خرمایی و همکاران و پرسشنامه امید اشنایدر را تکمیل کردند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدل پیشنهادی با داده های این پژوهش برازش مناسبی دارد و رابطه مستقیم صبر با امید تأیید شد. یافته های این تحقیق نشان داد که صبوریِ افراد سبب افزایش توان تعیین هدف در زندگی (مؤلفه عاملی امید) و توان برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف (مؤلفه مسیر امید) میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهد با آموزش صبر از طریق مؤلفه های آن (متعالی شدن، شکیبایی، پذیرش، استقامت و درنگ)، میتوان امید را در دانشجویان افزایش داد.
کلید واژگان
صبرامید
دانشجویان
مدل ساختاری
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2018-01-211396-11-01
ناشر
پژوهشگاه قرآن و حدیثسازمان پدید آورنده
دانشآموخته دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیرازدانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز




