مقایسه اثربخشی خواندن نماز به شیوه ذهنآگاهی و بدون ذهنآگاهی بر میزان اضطراب
(ندگان)پدیدآور
بهشتیان, محمدتمدن, سیده هستینوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی مقایسه اثربخشی خواندن نماز به شیوه ذهنآگاهی و بدون ذهنآگاهی بر میزان اضطراب انجام گرفت. پژوهش حاضر به صورت نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این تحقیق افراد مبتلا به اضطراب متوسط ساکن تهران است. روش نمونهگیری به شیوه داوطلبانه در دسترس بود. تعداد اعضای گروه نمونه شامل ۳۲ زن و مرد مبتلا به اضطراب متوسط بود که از طریق سایت www.ravanagahi.com به وسیله پرسشنامه اضطراب بک (BAI) انتخاب شدند. سپس افراد به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. گروه آزمایش یک دوره ششساعته نمازخواندن مبتنی بر ذهنآگاهی گذراندند و گروه کنترل هیچ آموزشی ندیدند. بعد از یک ماه هر دو گروه پرسشنامه اضطراب بک (BAI) را مجدداً پر کردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین نمازخواندن با شیوه ذهنآگاهی و بدون ذهنآگاهی تفاوت معناداری (۰۱/۰>P) وجود دارد. نتایج این پژوهش نشان داد نمازخواندن با شیوه ذهنآگاهی میتواند روش مؤثری در کاهش اضطراب باشد.
کلید واژگان
نمازذهنآگاهی
اضطراب
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
پژوهشگاه قرآن و حدیثسازمان پدید آورنده
هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانیدانشگاه علامه طباطبایی




