تأثیر انواع بازیهای رایانهای با محتوای خشونت متفاوت بر درجه حرارت پایه بدن در نوجوانان ایرانی: اثر جنسیت و شخصیت
(ندگان)پدیدآور
علیپور, احمدآگاه هریس, مژگان
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعة حاضر به منظور بررسی تأثیر انواع بازیهای رایانهای بر درجه حرارت پایه بدن با توجه به سنخ شخصیتی و جنس در میان نوجوانان ایرانی انجام شده است. به این منظور 209 نفر از دانشآموزان مقطع اول راهنمایی شامل 108 دختر و 101پسر با میانگین سنی 12 سال و 7 ماه (دامنه سنی 15-12سال) به روش تصادفی چندمرحلهای از میان مدارس راهنمایی شهر تهران انتخاب شدند. آزمودنیها به 9 گروه شامل 1 گروه کنترل و 8 گروه آزمایشی تقسیم شدند که 8 گروه آزمایشی به مدت 40 دقیقه به بازی با انواع بازیهای رایانهای درجهبندی شده از نظر محتوای خشونت (در دو سطح با و بدون موسیقی) پرداختند. 10 دقیقه قبل از شروع بازی و 5 دقیقه مانده به پایان بازی درجه حرارت پایه بدن آزمودنیهای گروههای آزمایشی و گروه کنترل (بدون بازی و در حالت استراحت) توسط حرارتسنج طبی دهانی در وضعیت نشسته اندازهگیری شد. همچنین کلیه آزمودنیها به گویههای پرسشنامه شخصیت نوجوانان آیزنک پاسخ دادند. با استفاده از روش تحلیل واریانس مشخص شد که تغییرات درجه حرارت به واسطه بازیهای رایانهای معنادار است. همچنین این تغییرات تحت تأثیر جنسیت است و سطوح مختلف سنخهای شخصیتی برونگرایی و روانرنجورخویی در تعامل با نوع بازی تغییرات معناداری را در درجه حرارت ایجاد کردهاند. اما حضور و عدم حضور صدا به تنهایی تأثیر معناداری روی تغییرات درجه حرارت ندارند. بنابراین افزایش درجه حرارت تحت تأثیر میزان محتوای خشونت بازی، میزان چالش برانگیز بودن بازی و جنسیت آزمودنی است .
کلید واژگان
بازیهای رایانهایدرجه حرارت پایه بدن
سنخ شخصیتی
نوجوانان
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2007-10-231386-08-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشیار روانشناسی دانشگاه پیام نورکارشناس ارشد دانشگاه پیام نور



