بررسی اثربخشی آموزش بازداری از پاسخ بر کاهش علایم زیرگروه ADHD مرکب ، عمدتاً بیتوجه و ADHD همراه با ODD
(ندگان)پدیدآور
خانجانی, زینبهاشمی, تورجفاروقی, پریا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در تحقیقات، تفاوت میان زیرگروههای ADHD مطرح است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش بازداری از پاسخ بر کاهش علایم زیرگروههای ADHD مرکب، عمدتاً بیتوجه و ADHD همراه با ODD در یک نمونه 6 نفری مبتلا به این اختلال در محدوده سنی 7-10 ساله بود. با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس و بهرهگیری از مصاحبه بالینی و پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) و آزمون هوش ریون کودکان (دامنه هوشی 90-119) نمونهها انتخاب و در یک بررسی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه، فرایند درمان بر روی (2 نفر گروه ترکیبی، 2 نفر عمدتاً بیتوجه، 2 نفر ADHD همراه با ODD) انجام شد. یافتهها نشان داد که طی تحلیل دیداری نمودارها و نیز براساس شاخصهای آمار توصیفی، آموزش بازداری از پاسخ موجب کاهش علایم ADHD نوع ترکیبی و ADHD عمدتاً بیتوجه میشود. آموزش بازداری از پاسخ موجب کاهش معنیدار علایم زیرگروه ADHD/ODD نمیگردد.
کلید واژگان
آموزش بازداری از پاسخADHD مرکب
ADHD عمدتاً بیتوجه
ADHD همراه با ODD
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2014-01-211392-11-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه تبریزعضو هیات علمی دانشگاه تبریز
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز



