اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر اضطراب و عزت-نفس کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی (ADHD)
(ندگان)پدیدآور
حسنی, راحلهمیرزائیان, بهرامخلیلیان, علیرضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر اضطراب و عزتنفس کودکان مبتلا به ADHD انجام گرفت. با اعمال طرح شبهآزمایشی از میان کودکانی که به مراکز روانپزشکی سطح شهر مراجعه نموده و با تشخیص روانپزشک مبتلا به ADHD از نوع مرکب بودهاند، مصاحبه شد علاوه بر این جهت اطمینان از پرسشنامه علایم مرضی کودک (CSI-4) نیز استفاده شد. پس از اعلام آمادگی خانوادهها، 24 کودک به صورت غیرتصادفی انتخاب و در دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در هر دو گروه آزمایش و کنترل تعداد 6 پسر و 6 دختر با دامنه سنی 7 تا 12 سال قرار گرفتند. پیش از اجرای بازی درمانی مبتنی آزمونهای عزتنفس کوپر اسمیت و اضطراب اسپنس به عنوان پیش آزمون اجرا گردید. پس از اجرای بازی درمانی، پسآزمون اجرا شد. نتایج با استفاده از روش کوواریانس تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که بازی درمانی باعث افزایش معنیدار سطح عزتنفس کودکان ADHD میشود. ولی این رویکرد درمانی منجر به کاهش معنیدار علائم اضطراب کودکان ADHD نگردید. مبتنی بر یافتهها میتوان بیان داشت که بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری به عنوان یک روش مؤثر برای افزایش عزتنفس کودکان مبتلا به ADHD است.
کلید واژگان
بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاریADHD
اضطراب کودک
عزتنفس
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2013-04-211392-02-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری



