• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 8, شماره 29
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
    • دوره 8, شماره 29
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر اضطراب و عزت-نفس کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی (ADHD)

    (ندگان)پدیدآور
    حسنی, راحلهمیرزائیان, بهرامخلیلیان, علیرضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر اضطراب و عزت­نفس کودکان مبتلا به ADHD انجام گرفت. با اعمال طرح شبه­آزمایشی از میان کودکانی که به مراکز روانپزشکی سطح شهر مراجعه نموده و با تشخیص روانپزشک مبتلا به ADHD از نوع مرکب بوده­اند، مصاحبه شد علاوه بر این جهت اطمینان از پرسشنامه علایم مرضی کودک (CSI-4) نیز استفاده شد. پس از اعلام آمادگی خانواده­ها،  24 کودک به صورت غیرتصادفی انتخاب و در دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در هر دو گروه آزمایش و کنترل تعداد 6 پسر و 6 دختر با دامنه سنی 7 تا 12 سال قرار گرفتند. پیش از اجرای بازی درمانی مبتنی آزمون­های عزت­نفس کوپر اسمیت و اضطراب اسپنس به عنوان پیش آزمون اجرا گردید. پس از اجرای بازی درمانی، پس­آزمون اجرا شد. نتایج با استفاده از روش کوواریانس تحلیل گردید. یافته­ها نشان داد که بازی درمانی باعث افزایش معنی­دار سطح عزت­نفس کودکان ADHD می­شود. ولی این رویکرد درمانی منجر به کاهش معنی­دار علائم اضطراب کودکان ADHD نگردید. مبتنی­ بر یافته­ها می­توان بیان داشت که بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری به عنوان یک روش مؤثر برای افزایش عزت­نفس کودکان مبتلا به ADHD است.
    کلید واژگان
    بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری
    ADHD
    اضطراب کودک
    عزت‌نفس

    شماره نشریه
    29
    تاریخ نشر
    2013-04-21
    1392-02-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
    استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
    استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

    شاپا
    2322-3340
    URI
    https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_4279.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/136924

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب