اثربخشی آموزش خودتنظیمی برکارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان
(ندگان)پدیدآور
بیرامی, منصور
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نارساخوانی حالتی است که در آن پیشرفت خواندن پایینتر از حد مورد انتظار، بر حسب سن، آموزش و هوش کودک میباشد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی خودتنظیمی بر کارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن بود. بدین منظور دو نفر دانشآموز پسر نارساخوان به صورت نمونهگیری در دسترس از مراکز مشکلات ویژه یادگیری تبریز انتخاب شدند؛ و به مدت 10 جلسه آموزش خودتنظیمی دریافت نمودند. پژوهش در چارچوب طرح تجربی تک موردی با استفاده از طرح خطوط پایه منفرد و با پیگیری دو هفتهای به انجام رسید. به منظور ارزیابی پیشرفت این کودکان از آزمون خواندن، حافظه رقمی وکسلر آندره ری استفاده شد. نتایج نشان داد که آزمودنیها در عملکرد خواندن و کارکردهای اجرایی پیشرفت داشتند و این پیشرفت در پیگیری دو هفتهای پایدار بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفتآموزش خودتنظیمی به بهبود عملکرد خواندن و کارکرد های اجرایی دانشآموزان کمک میکند.
کلید واژگان
نارساخوانیخودتنظیمی
کارکردهای اجرایی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2013-04-211392-02-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz



