مقایسه کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دارای نیازهای ویژه در سه شیوه آموزش تلفیقی، استثنایی و عادی
(ندگان)پدیدآور
هاشمی نصرت آباد, تورجبیرامی, ناصر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش مطالعه کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دارای نیازهای ویژه در سه شیوه آموزشی موجود (تلفیقی، استثنایی و عادی) در کشور بود. روش مطالعه علی -مقایسهای بود. از دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی آموزش تلفیقی و استثنایی هر کدام 67 نفر و آموزش عادی 30 نفر انتخاب شد. برای سنجش کفایت اجتماعی از پرسشنامه کفایت اجتماعی (SCRQ) لیدل و نیتل و برای سنجش خودکارآمدی تحصیلی از سیاهه خودکارآمدی تحصیلی (ASES) جنکینز و همکاران استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس یکراهه و چندراهه بررسی شدند. یافتهها نشان داد که اثربخشی روش آموزشی کودکان استثنایی نسبت به روش تلفیقی و عادی مطلوبتر است بدین معنی که میزان کفایت اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی این گروه از دانشآموزان بیشتر از دو گروه دیگر بود. نتیجه این که اهداف برنامه آموزش تلفیقی تحقق پیدا نکرده است.
کلید واژگان
کفایت اجتماعیخودکارآمدی تحصیلی
دانش-آموزان دارای نیازهای ویژه
آموزش تلفیقی
آموزش استثنایی
آموزش عادی
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2013-07-231392-05-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
tourajhashemi@yahoo.comآموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی



